lunden

Lunde på Runde

 


Og denne gjekk jeg meg rett på med det samme jeg kom ned i lundeura <3
Meant to be <3

Ja i går var det herlig ver, og jeg bestemte meg før arbeidsdagen begynte, at kvelden skulle brukes til besøk i Lundeura.
For nå visste jeg at lunden var kommet – det følte jeg på meg – og jeg måtte ut dit.
SÅnn er det med den saken.
Lunden er helt fantastisk.

Lunden kommer opp i reira sine som med visse mellomrom.
Og jeg kjørte hjemmefra litt før 18.00 og parkerte på parkeringen på Runde kl 18.30.
Gjekk ganske fort oppover for jeg følte jeg måtte skynde meg……

Klatret ned stien til ura litt før 19.00.
Og der var de <3

wow så mange !!!!

Tårer i øynene.

Hva er det med dette stedet og denne lunden?
Blir bergtatt.

Det er noen få andre der, som ser på lunden…. og jeg velger å gå mot høyre og ut på kanten – og der sitter den flotteste lunden.
De er to, men med det samme er det bare den ene som er fremme, den andre er inne i hulen sin 🙂


Den er så fin.

Jeg satt og holdt pusten nesten, for jeg var ganske nærme.

Og der kom partneren ut av hulen. De satt slik en stund og så for de.

SONY DSC
De satt slik en stund så fløy den ene også den andre – ned til sjøen.
Da var det den tiden at de er borte fra fjellet en stund, er nede og ute i sjøen og spiser mat.
Jeg ruslet meg opp av lundeura, og speidet mot lunden som fløy frem og tilbake ved havoverflaten.
Det kom til å gå en liten time før de igjen ville komme oppover og innmot hulene sine.

SONY DSC
Det er herlig å rusle langs fjellet. Klokka nærmer seg 20.00 og solen går ned litt etter litt.
SONY DSC


Nærmer meg Goksøyra – ja er snart nede fra fjellet for denne gang.
SONY DSC
Bare fossen og fuglane som lager lyd.
SONY DSC
Sola er på vei i havet. 
Klokka er ca 20.30.
Mi hjembygd til venstre i bildet.


SONY DSC
På veg over Rundebrua.
SONY DSC
Solnedganger er nydelig vakkert.
SONY DSC

Nå kan jeg ta det med ro.
Jeg har vært og sett til Lunden og vet han er der 🙂
Men jeg skal nok en tur ut mange ganger i løpet av sommeren <3

Takk for at du var innom og las litt og tittet på bildene.
Jeg føler meg så enormt heldig som har disse fjellområder og havet.

 

Jeg har eventyret rundt meg døgnet rundt.

 

#lunde #fugl #Runde #Goksøyra #solnedgang #fjelltur #puffin #sunset #søndag #vår #lundeura #april #himmeloghav #turerifjellet #friluftsliv #eventyr

24 kommentarer
    1. For et vakkert eventyr. Jeg kjenner følelsen av det helt inn i hjertet. Nydelig fugl, bilder og ord! Jeg har aldri sett lunde, annet enn på bilder og film da. Ikke har jeg vært på Runde heller, det står på lista min neste gang vi skal nordover. Godt å ha noe å glede seg til. Men skal man oppleve det du her forteller, så må man vel være i nord på våren. Tusen takk for at du deler. Dette var stort!

    2. natheless: 😀 Lunden kommer i slutten av mars og er her til starten av august. I august er den brått borte. Nå lager de reir og legger egg. De har nok lagt egg og passer på reiret sitt. De kommer til og fra hele tiden. Ut mot sommeren er det rundt 21.00 en ser mye lunde….. men har man god tid og kan sitte i Lundeura så får man sett den titt og ofte – i og med den flyr til havs og henter mat – blir der en stund og kommer så tilbake til fjellet og hulen og familien 🙂 De er fantastiske og de er så kjærlige mot hverandre <3
      Så jeg håper du får anledning til å komme til sunnmøre og Herøy. Jeg guider dere gjerne om dere kommer og det passer slik 🙂 Glad du likte innlegget.

    3. Så koselig av deg. Hadde vært veldig morsomt å truffet deg der oppe, og gått tur til lundene. Men om jeg kommer oppover i år, aner jeg ikke. Vi var i de områdene i flere uker i fjor sommer, og jeg storkoste meg med kameraet kan man si. Ha en vakker dag! 🙂

    4. Smiler.. en herlig innlevende fortelling som med all tydelighet forteller om en forelskelse i naturen og stedet og alt som er av særpreg og sjeldenhet. Det var nesten som en intim Connection mellom deg og lundefuglene der dere satt 🙂 Og den utsikten og havet.. sukker.. den fjordtarmen her bleknet til de grader. Jeg har vært så heldig å sett leken til lundefuglen, men lenger nord på Lovund på Helgeland. Så jeg skjønner deg godt 🙂 Og der i området er det også en øy som heter Herøy 🙂

    5. Ja du er virkelig heldig som har dette rundt deg!! Og Lundefuglen er jo så morsom å fargerik! Aldri sett den selv..så du fikk masse flotte nære bilder av den.. Takk for titten! En herlig kveldsrunde! også DEN solnedgangen da..Flott!

    6. For en nydelig tur 🙂 Lunde fuglen er så flott, var sikkert veldig spesielt å treffe på den ute på tur:) Jeg har aldri sett de fuglene før! Utrolig flotte bilder!

    7. dedicat: Tusen takk for slik hyggelig tilbakemelding 😀 Det var magisk der ute i går kveld. Det var som om de ventet på meg før de fløy avgårde til havet og maten 🙂 hehehe Ja jeg vet det er en øy som heter Herøy nordpå 🙂 Dere har jo flott natur nordover 🙂 Jeg har veldig lyst nordover på tur etter hvert <3

    8. Wow! Tenk å komme så nærme lundefuglene. Du er heldig og tålmodig, men jammen fikk du lønn for det. Disse fuglene er så vakre. Jeg har bare sett dem på bilde, aldri i levende livet. Minste datteren min hadde en lekelundefugl som kosedyr når hun var liten – og det er det nærmeste den fuglen jeg har vært. Utrolig flotte bilder, både av fugl og solnedgang 🙂

    9. Så fine bilder Mette! <3 Herlig tur du fikk. OG at du fikk se, og fanget lundefuglen med kameraet! 🙂 Jeg har aldri sett èn i levende live før, så heldig du var! Flott fugl.
      Håper du har en fin mandag! <3 Klem

    10. Noe så magisk og flott <3 Jeg ble helt betatt av de fine bildene. Og tenk å få se de flotte fuglene på så nært hold 😀 Jeg er misunnelig, og glad for at du deler.
      Solnedgang er også alltid vakkert...ubeskrivelig nydelig. Ja, du bor i eventyrland du. Det er i alle fall sikkert <3

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg