Goksøyra

FJELLTUR

Og fjellturen gjekk til Lundeura – 

men i dag ble det Storjoen`s dag.
(Stercorarius skua)

På parkeringsplassen i Goksøyra,  stod denne fjellskoen og luftet seg.

SONY DSC

SONY DSC
Når en skal opp på fjellet fra Goksøyra, ja da må en gå forbi Goksøyr camping.
Kiosken er åpen!

SONY DSC
Inguna gjør klar for gjester.
Vindu må pusses og stedet må gjøres klart.
Men en liten prat har hun tid til – og hadde hun hatt anledning – ja da hadde hun slått lag til fjells.

SONY DSC
De har oppdaget en liten fugl hun ikke finner ut hva heter.
Den sitter under bordet her borte, sier hun, og jeg rusler mot den.

SONY DSC


Jeg vet heller ikke hvilken fugl dette er.
Mobilen til å fotografere med og zooming gjør bildet uklart.
Er det noen som vet hvilken fugl dette er.
Den er helt alene.

SONY DSC
Jeg rusler meg oppover.
Dette skiltet møter deg ved grinda før bakken oppover begynner.

SONY DSC
Det er liksom “ment to be” av og til.
Storjoen gjør sin antrè.
Kanskje den vet at jeg liker den veldig godt?
Hehehe  iallefall var den ikke så redd av seg.
Den legger 1-2 (3) egg i juni.
Eggene ruges av begge foreldre i ca 29 dager.

SONY DSC


Det er fortsatt kaldt i luften – og litt snø her og der.
Men bare litt.
Det smelter unna.
Fant et lite snøhjerte på vei mot Lundeura.

SONY DSC
Stien ned til Lundeura.
SONY DSC

Jeg var der en time sånn ca. fra 12.30 og utover.
Nede i ura.
Hadde et håp om at Lunden fant ut at den ville inn på reirplassen, men den var ikke å se.
Da er det greit å vite at etter 18.30 kan en sitte hele kvelden – og ganske sikkert få et glimt av Lunden.
Men så langt, ikke på dagtid…..
Men det var mye ørn som svevet rundt.
Og det var artig å se at de var parvis.
Det var mye lek blandt ørnene – og tydelig at de var par, noen av de.

SONY DSC
Nei, så var det ingen Lunder.
Men denne snøkatten dukket opp.
Iallefall synes jeg den ser ut som en katt 🙂

SONY DSC

Så er jeg på vei ned fra fjellet.
Jeg går meg på denne flotte Storjoen.
Wow!
Jeg er totalt fascinert.
Den rører seg ikke av flekken, og til slutt ligger jeg så nærme at jeg kan strekke ut hånden og nesten røre ved den.

SONY DSC
Den retter blikket mot meg og nesten spør meg hva jeg vil, med blikket sitt.
Jeg er nesten redd den skal fyke på meg 🙂

SONY DSC
Dette er det nærmeste jeg har vært Storjoen.
Jeg er takknemlig.
Jeg takker den for at den stod modell for meg.

Jeg er virkelig takknemlig.

wow!
SONY DSC
Slik ble min tur i dag.
Bergtatt av Storjoen.


Har alltid hatt lyst å ta bilde når noen sitter på taket der, og selvfølgelig må det bli et #selfie her 🙂


SONY DSC
I Gøksøyra går lamba fritt – iallefall noen av de.
Nydelige er de der de tripper avgårde mot sauemor – hvor de er trygge.

 

#fjelltur #Goksøyrcamping #Storjo #stercorariusskua #Runde #Lundeura #natur #sau #friluftsliv  #turerifjellet #glede #april
 

22 kommentarer

Siste innlegg