ĂĽrets tider

Var jeg et tre

Var jeg et tre,
hadde jeg stille gleder.
De vilde komme til mig fra fjerne steder,
bare jeg lot det skje.

Fuglene bodde hos mig og bygget reder,
-jeg kunde stĂĽ ved en vei:
trette menneskebarn skulde trygge
søke min skygge;
alt vilde komme til mig!

Blest vilde bruse i mig,
bier bÌre mitt støv,
dagene drive forbi mig,
nettene dugge mitt løv!

Hen over jorden skrider ĂĽrets tider.
De skulde gjennomstrømme mig, alle.
Frukt skulde tynge mig
og mine blader falle,
vĂĽren atter forynge mig!

Under de stumme stjernene
skulde jeg sove min søvn i sne,
var jeg et tre!

 

 

Arnulf Øverland
“Tilbake til livet”,
Aschehoug 1946

 

 

 

 

 

#tilbaketillivet #arnulføverland #aschehoug #varjegettre #stjernene #blogg #fotoglede #hobbyfotograf #bildepüblogg

8 kommentarer

Siste innlegg