tankespinn inn i dagen – 27. mai – 11 år på blogg

God morgen Norge!

 

 

27. mai 2015 – og jeg har blogget i 11 år

 

🎉🩷🚶‍♀️

 

Hva har bloggen gjort, eller vært, for meg?
Nye bekjentskaper
Jeg er på en plattform jeg trives

Men, jeg hadde ikke vært her, om jeg ikke hadde fått den tilbakemeldingen jeg har fått
At mye av det jeg deler, betyr noe, for noen
At det rører noe ved noen
At noen liker bilder eller tekst, tegninger eller annet
At noen gir en tilbakemelding
Om ikke noe av dette hadde skjedd, og det bare var stillhet, da hadde jeg nok sluttet for lenge siden
Bloggen gir meg innsikt i andre sine blogger
Jeg blir inspirert av andre
Jeg er så superglad for alle dere som er der ute, og stikker innom her
Og jeg er superglad for alle dere som blogger, og som jeg kan titte innom, kommentere eller bare gå videre
For det er jo dette med kommentarer da… det er jo i kke alltid jeg kommenterer, legger igjen noe merke på at jeg har vært innom
Det er jo kjedelig – og jeg merker jo det med egen blogg også – at jeg svært gjerne vil høre fra dere der ute
Men, hvor interessant kan det være å lese en blogg da?
Det kan være interessant nok det
Humor, sorg og glede
Inspirasjon – lærer noe nytt

Dere motiverer meg til å være her 👏👍

 

T U S E N   T A K K❤️

 

 

Tallene i “dagens blogger” er som de er, fra tidenes morgen, tilfeldig trukket,
da “tankespinn” ikke var som det har blitt i dag

Så blei det til at jeg bare brukte samme tallene –
men hver gang jeg hadde et “tankespinn”-innlegg,

begynte jeg å gå ett tall ned for hver plass –
og siden har det blitt slik – plasseringen rykker stadig nærmere bloggtoppen, topp hundre –

og forbi 😀
Derfor er tallene som de er!

 

DAGENS BLOGGER
i skrivende stund:

Plass nr. 87 = Victoriajohansen

Plass nr. 9  = Frodith

Plass nr. 38  = Damafranord

 

 

Tilbakeblikk til samme dato åra før

27. mai 2015 – dagen

27. mai 2016 – På Moltufjellet i godt lag med Torill og hunden Rex

27. mai 2017 – Et liv – berre mamma – mine dikt

27. mai 2018 – Mellom nattevakter – tur med hunden Leia – til Mulevika

27. mai 2019 – Pannekaker
Turglede og Mulevika

27. mai 2020 – Pedikyr – hunden Leia
Tankespinn om alder – “i min beste alder”

27. mai 2021 – Fotoutfordring – bloggeren Frodith – tema “sur”

27. mai 2022 – Baroni og slikt – Rosendal

27. mai 2023 – Fulltids…   mine dikt

27. mai 2024 – Pusse opp – badet er ferdig

27. mai 2025 – Bloggen min er 10 år

 

 

Og jeg fortsetter en stund til jeg!
Og håper du fortsatt vil titte innom når det måtte passe deg – lese noe – bare se på bilder eller gi en tilbakemelding, eller tips og råd

 

 

En annen liten sak – som egentlig ikke er så liten når jeg tenker meg om; jeg har nok fått noen venner for livet – takket være bloggen – så det er sagt 🙂
HERLIG!

 

T U S E N    T A K K

S T Å   D E G   V E L

 

 

der du vaks opp

 

 

nord med sjøen
i eit passe stort hus, veranda og trapp ned
grusvei forbi porten
ned til sjøen, sjøbudene og støda
leiken i fjøra, bak sjøbudene, langs grusvegen og ved moloen
og oppe i dalen
det e i bygda det
der du vaks opp

mulevika, golleneset, moloen og stødene
dalen, bakkane, brekka, landsvegen og sjøvegen
butikken og posten, planteskulen, skulen og bedehuset
syd på eidet
det e i bygda det
der du vaks opp

nord i karet
nord til sjøbudene
inn på moljen å leike hus og heim
fiske krabbe, bygge båta, leike med båta elvelangs
ro færing, padle flåte
brenne bål og grille pølse
det e i bygda det
der du vaks opp

gå frå dør til dør
banke på
kven er det, berre kom inn
går du med nummer, ja må ta nåkre
vil du ha ein sjokolade?
takk for besøket og gå til neste hus
“skal du ha nummer?”
det e i bygda det
der du vaks opp

hoppe strikk og hoppe paradis
sprette ball og sparke ball
draumar blir lagt og fantasien spela høgt
kle seg ut i vakre kjolar, spele teater og leike drama
synge songar for så å opptre
i bedehus og i møtesalar
det e i bygda det
der du vaks opp

å kjenne alle som bur der du bur
det er ei glede og ein veldig tryggleik
på søndagsskule, samle stjerne og fiska
søndagsmiddag og søndagsturar
det var slike dagar folk var ute
promenade på bygdevegen
treffe kjentfolk å ta ein prat
spytte skrå og gå med hatt
det e i bygda det
der du vaks opp

hoppe i høystakk og tråkke silo
være på marka å hjelpe med graset
bruke ljå og køyre traktor
hesje og gøyme seg bak
klatre høgt og krype lavt
i ei løde eller i ei sjøbud
det e i bygda det
der du vaks opp

det er stille no
ingen kjente
flytta frå, og tome hus
nye folk har kome til
kanskje blir der eit folkeliv
kanskje blir det slik for andre
som veks opp i ei lita bygd
den trygge vegen, alle kjenner alle
det e i bygda det
der du vaks opp

 

Mette Josteinsdatter Kvalsvik
6. mars 2026

 

 


Inspirert av artisten Synne Vo


#tankerblirtilord #etdiktomdagen #minedikt

spenning

Flere tiår etter at bestevenninnen forsvant under en seanse som gikk galt, må en psykolog konfrontere den hjemsøkte fortiden sin når en annen ung jente forsvinner.
kopiert fra nettet

 

 

SPENNENDE!

 

 

Du finner den på Netflix

forløysing

 

 

Ein stein ligg godt planta i handa di
Du har starta turen opp til varden
Turen har tusen tonkar i seg
Bekymringar større enn gledene
Ved varden legg du steinen inn blant hundre andre stein, og myser mot sola
Bekymringar større enn gledene, er plassert, og du snur ryggen til
Speidar utover fjell og hav, naturen åpnar seg framom deg
Nesten som du ikkje såg den, naturen,  på vegen opp, og ei forløysing har skjedd i ditt indre
Ein stein, skritt for skritt, og naturen omfavnar tonkane dine
Det ligg mykje mellom himmel og jord

 

 

Mette Josteinsdatter Kvalsvik
april 2026

 

 


#tankerblirtilord #etdiktomdagen #minediikt

2. pinsedag – bobillivet – Elverum og retur

Bobilen har fått navnet Olga
Først kalte vi den “rustolga” fordi det var noe rust under bilen,
og det har vært noen reperasjoner på den som ikke kanskje var forventet…
men det er ikke så fint med
 “rustolga” –
så da blei det OLGA da 😀

 

☕️🌞

God morgen fra Elverum camping – i sol og elvesus
En vakker pinsehelg i godt lag med Mr C – A og H
Bobillivet er toppers

Hvorfor Elverum?
Noen visste om campingen  – og hadde fått et godt inntrykk
Nå vet også vi om campingen på Elverum – og har fått et godt inntrykk
Det er gå-avstand til Kulturhistorisk museum og inn til sentrum
Flott elv der ørreten hopper – og fine turstier i området
Så Elverum er helt klart et sted å dra tilbake til 🙂

Det er mandag 2. pinsedag – og det er på tide å tenke på hjemturen
Men, først er det kaffe – frukost – nyte litt sola – pakke sammen pop-opp-telt – og andre saker – også sige avgårde mot sunnmøre og regnet
Sånn er det med den saken

Måtte bare ha et morgenbad I elva her 🏊🌊 Den er stri – og sterk strøm – så to små dypp var nok 👍

Jepsipepsi 🙏

 

Veien hjem 🚍

Jeg kjørte denne  veien for mange år siden, og nå har den nettopp åpnet etter vinterstemning 👍

 

Men først et stopp innom ELGEN, like før Atna 🫎

Så er det FRIISVEGEN 👍

For en fantastisk tur over fjellet og ned til Ringebu.

Nedstigning mot Stryn  gir skodde og regn

Fredag – og pinseafta

1. pinsedag

 

🚍

venner for alltid

Venner for alltid
Det er av og til slik, at uansett stillheit, er du der, og eg er der
Vi veit
Tryggheita gjer at vi ikkje treng snakke kvar dag – ikkje kvar veke heller
Vi veit
Og når tida er der og vi gir ein klem, rasar tida og praten avgårde som ei sildrande elv
Elva av ord og tårer og latter og alvor
Den romer alt, elva
Om elva tar bråe svingar, delar seg i to eller meir, er vi der
Den kan dele seg tusen gongar, men vi når kvarandre allikvel
Fordi vi er venner for alltid
Det går ikkje å bryte
Om elva fylles til randen og det renn litt over –  den tømast sakte –
til den nesten er heilt vekk
Vi er der for kvarandre og held eit fast grep
Det ser kanskje ikkje slik ut – men styrken vår og gnisten vår – og takknemligheita vår – den er bandet som ikkje slitnar mellom oss
Vi er venner for alltid

 

 

Mette Josteinsdatter Kvalsvik
16. april 2026

#tankerblirtilord #etdiktomdagen #minedikt

Bobillivet 1. Pinsedag – Elverum camping

 

Bobilen har fått navnet Olga
Først kalte vi den “rustolga” fordi det var noe rust under bilen,
og det har vært noen reperasjoner på den som ikke kanskje var forventet…
men det er ikke så fint med
 “rustolga” –
så da blei det OLGA da 😀

God morgen fra Elverum Camping og strålende sol

 

Fredag og pinseafta

Vi koser oss 🌞🚍👍

du tåler høyre det

 

Du seier det:
“vær ærlig og sei kva du meinar”
Du tåler høyre det..
“Du snakkar for høgt til tider – så du måtte halde deg for øyrene”
Åh tusen takk for at du seier det – så du kan skjerpe deg
Og etter det, gnager det i hodet
Snakkar du for høgt
Kvifor sa vedkomande det
Du snakkar vel ikkje så høgt
Tenk å seie noko slikt da
Være ærlig – og seie kva du føler og tenkjer, JA – heilt ok det
Berre det ikkje er noko negativt – ikkje sant!
Så dreg du det opp i nasa og katastrofetonkane berre kjem veltande
Overtenking på høgt plan…
Kvifor sa du det?
Tåler du ikkje sannheita, så ikkje spør etter den, kanskje
Og du veit du snakka høgt….så…

 

Mette Josteinsdatter Kvalsvik
23. april 2026

 

 


#tankerblirtilord #etdiktomdagen #minedikt

bobiltur – pinsehelga

Bobilen har fått navnet Olga
Først kalte vi den “rustolga” fordi det var noe rust under bilen,
og det har vært noen reperasjoner på den som ikke kanskje var forventet…
men det er ikke så fint med
 “rustolga” –
så da blei det OLGA da 😀

 

Pinsehelg – og ut på tur med bobilen 🚍 Vi vil prøve komme oss ut av regnet og inn i sola 😀

 

Fredag

Mat på Otta og overnatte på Krekke – for det er GRATIS 🚍😁👍

 

 

Lørdag – pinseafta 

 

God morgen fra Krekke ☺️

Mjøsa strekker seg forbi Krekke. Krekke ligger i Ringebu kommune i Gudbrandsdalen, og det er elva Gudbrandsdalslågen som renner gjennom dette området og ned i Mjøsa ved Lillehammer.

Kopiert fra nettet

 

Morgenbadet i boks 👍

13 grader i morgen-lufta – og hva som måles her i Gudbrandsdalslågen, tja… 10 grader eller mindre? Herlig forfriskende uansett 🌊
Den røde badedrakten er kommet i hus!
Fjord Vibes of Norway – badedrakten Solveig – og jeg kjøpte hansker til bruk vinterstid 🙂 Helårsbading vettu!!!   😀

Dagen er i siget – det blir frukost når Mr C har stått  opp
Vi skal stoppe ved HUNDERFOSSEN på formiddagen. Et museum Mr C ville innom.

Akkurat nå, 08.30 – regner det bittelitt… men det gjør ingenting. Sola skal komme frem igjen etter hvert 🌞

 

🚘🛻🏎🚲

NORSK KJØRETØY-HISTORISK MUSEUM  HUNDERFOSSEN 

 

Impulsiv handling; vi kjører til Charlottenberg i Sverige 🇦🇽

Litt shopping også suser vi tilbake til Norge  – og til Elverum camping  🚍👍

 

Vi står helt nede ved elva, og nå dysses jeg i søvn fra elvesuset.

åpent sinn

 

 

Alle har vi mista noen
Alle har vi mistet noe
Noen eller noe vi var glade i, og elsket over alt på jorden, kanskje
Det viktigste er å dele det, snakke om det, sørge på den måten det er normalt, vise følelser, og ikke stenge ute eller inne
Det er ikke slik lenger, at det ikke skal snakkes om
Tøffe mannfolk gråter ikke…. Det er ikke slik…. du er tøff om du gråter litt, forstår du
Det å dele, vise, snakke om, fortelle, om følelser, er tøft
Det er tøft i dobbel forstand, og det er så viktig
Alle har vi mista noen eller noe
Og det ligger følelser rundt det å miste, som regel
Vær raus
Vær lyttende
Vær imøtekommende
Ta imot
Vis respekt
Møt ditt medmenneske med åpent sinn

 

Mette Josteinsdatter Kvalsvik
11. april 2026

 

 

 


#tankerblirtilord #etdiktomdagen #minedikt