disse vondtene

 

Å VÆRE KRONIKER

Jeg tror ikke alle forstår hva kronisk betyr.
Og det er kanskje ikke nødvendig at alle vet det heller?
Eller forstår det?

Kronisk……….
Man kan bli frisk innen en viss tid  – på lang sikt- eller man er kronisk syk hele livet.

Slitsomt er det iallefall.

Det kan vi kronikere skrive under på – uansett.

Det sliter på psyken.
Fysisk og psykisk.

Når du kjenner at noe drar deg ned hele tiden.
Og du selv prøver å “dra deg opp” hele tiden.
En konstant jobb for å holde hodet opp over vannet.

Smertelindring må til for de fleste.

Jeg går på VIMOVO kombinert med 1gr PARACET  hver dag.
VOLTAROL FORTE GEL
KIROPRAKTIKK 1-2 ganger i måneden.
Egentrening.

Sterkere medisiner tåler jeg ikke.
Og helst vil jeg slippe alt dette – utenom trening selvfølgelig 🙂

For det meste fullt avhengig av egen innsats.

Og allikevel er det ikke bra nok…..

Ikke bra nok for de utenforstående som ikke forstår noen ting.

Som ikke forstår hva som feiler deg – i og med du er så aktiv………..

Jeg hever meg over slike tanker nå – har kommet det skrittet videre – at jeg tenker at det er de som ikke forstår – som har et problem.
Men det sliter jo uansett da.
Forklare hele tiden.

Vi er så forskjellige.

Vi klarer så forskjellig.

Vi i Norge er heldige som havner i et system som gjør at vi kan jobbe litt – om vi klarer det.
Eller det vil si – mange er heldige og enda flere må kjempe en evindelig kamp for å bli hørt.

Også er det alle de uforstående som dømmer deg og setter deg i bås – fordi du jobber for lite eller ikke jobber i det hele tatt.

Fordi DE VET………

Jaja  et lite sukk ut til verden – til alle som vet så mye bedre…………..

Jeg har for tiden vondt i en tommel og høyre pekefinger…..
Revmatisk…..
Og det gjør vondt og det sliter på å kjenne smerte konstant…..
Og forresten – tror jeg har vondt flere steder…… men jeg ignorerer det.

Men det er ingen som ser det utenpå…..
Allikevel setter de spørsmål……

Men du verden – det hadde vel vært for kjedelig om vi alle aksepterte hverandre for de vi er?

 

 

#åværekroniker #revmatisme #fibromyalgi #slitasjegikt #diagnoser #kronisk #helse #åslitemedhelse #dissevondtene

10 kommentarer
    1. høres kjent ut dette ja,men vi får bare ignorere ikke annet å gjøre og håpe på en litt bedre dag i morgen,jeg er litt ekstra happy nå for kortison eg fikk i hofta på fredag hjelper jammen på smerten i hælen også

      1. Ja den kortisonen……….. jeg tok det i begge hofter for en del år tilbake………. men til slutt varte det bare en uke for meg før betennelsene var tilbake…………. til slutt brant smerten ut…….. betennelsen forsvant…… og nå er det litt slik til og fra. For øyeblikket har jeg en venstre hofte som lager trøbbel, men kortison takker jeg nei til – utenom om allergisprøyten jeg tar en gang i året 😀 Men det er godt med alt man kan få som hjelper. Kortison er vidundermedisin!

    2. Det er en ekstra belastning i tillegg til plagene at man liksom må “forsvare”at man er syk..Som deg prøver jeg å ikke bry meg om det..men det er ikke bare enkelt..man vil jo ikke fremstå som en “unnasluntrer”.. Folk man har nær på seg i hverdagen ser jo mer hvordan man sliter.. så får en prøve å la di som av en eller annen grunn er skeptiske bare være det…. Klem og gode ønsker til deg <3

    3. Nei,jeg tror ingen klarer helt å sette seg helt inn i andres hverdag, uansett hva den består i. Og med kronisk sykdom, nei jeg klarer ikke det. Men skjønner det er vondt, og slitsomt så klart, når man har veldig mye vondt hver dag. Jeg har bare småtterier sammenliknet med andre. Men alle har sine kropper og sine liv, og vi kan bare informere om hvordan vi har det. Annet går ikke 🙂 Du er flink å trene da, for å holde det i sjakk. Imponert over deg der <3 klemmer <3

    4. Ikke lett det der – med vondter som ikke syns utenpå! Alle bør være mindre negative og undrende med andre syns jeg – det handler om å feie for egen dør! Det finnes faktisk vondter som ikke syns! God klem <3

    5. Å være kroniker er den tyngste jobben av alle. For man har smertene, som man også blir sliten av, og man har likevel et utseende hvor sånt ikke vises. Da er det fort gjort å undre seg og å dømme. Ikke før man selv blir rammet, kan man fullt ut forstå. Og sånt unner vi jo selvsagt ikke noen.
      Det er viktig å bære frem budskapet med jevne mellomrom, sånn at folk i alle fall kan få en liten pekepinn på hvordan man har det, og da får en viss mulighet til å forstå litt 🙂
      God klem ♥

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg