fisk..

FISKEGRATENG

 

Det har jeg ikke laget før, men gøy å prøve 😀

En fiskemåle i frysen tines opp – tror det var torsk…
(bruker egentlig saltfisk)

Og i oppskriften jeg googlet stod det at jeg skulle koke opp melk og legge fisken i 5-6 minutter – og bruke melken derfra og i den hvite sausen jeg skulle lage.
Jeg sĂĽ gjorde!

Fisken taes ut og legges til side

 

Kvit saus:
smør/melange ca 50-100 gr alt etter hvor mye saus
halv løk
1 ss sukker
Muskatt malt 1/2 – 1 tsj alt etter smaksønske
3 ss hvetemel eller sĂĽ mye som trengs for en fyldigere saus
Bruk melka fisken har kokt og trekt i og tilset ekstra om nødvendig


Avkjøles

Kok opp makaroni – ønsket mengde

Tilset 2 egg i en bolle og bland i litt pepar og blandingskrydder
Legg fiskebitane i eggeblandninga

Sü blandes avkjølt makaroni i bollen

 

Og til slutt sausen

 

Tøm over i ildfast form, og strø over griljermel.

Steikes midt i ovnen ved 200 grader i 20-30 minutt

 

Serveres med evt kokte poteter, og smelta smør og raspa gulrøter.
Eg dropper poteter da det er makaroni i og nok mat liksom 🙂

Men raspa gulrot og smelta smør Mü eg ha !

#fiskegrateng

14 kommentarer
    1. Jeg har spist mye fiskegrateng i voksen alder også, men som du vet har jeg aldri laget selv 😀 Jeg er jo helt sløv på sånt. Imponert over deg 🙂

    2. Skal ha det i dag. Lager den pĂĽ litt annen mĂĽte, men ganske lik da. Smaker alltid fortreffelig. Jeg har sei i min denne gangen. Klemsiklem:)

      1. Ja jeg tror jeg lager den pĂĽ MIN mĂĽte neste gang 😀 Litt samme men litt annerledes allikevel – og med saltere fisk for min del 😀 klemsiklem

    3. Dette var en litt forenklet måte å lage fiskegrateng på i forhold til den jeg har pleid å lage i mitt tidligere liv. Det er lenge siden jeg har laget det nå. Kanskje jeg skulle prøve denne varianten? 🙂 Og ja, jeg tror nok kanskje salt torsk vil gi mer saltsmak, som jeg også liker. Eller en blanding av usaltet og saltet.
      Tusen takk for tips og fremgangsmåte ♥
      Og ha en nydelig dag ♥ Klem

      1. Jeg har laget fiskegrateng pĂĽ samme mĂĽte som jeg lager pølsegraten… med hvit saus og egg og slikt… bare erstattet med ost pĂĽ pølsegrateng. Hvordan lager du din fiskegrateng?

    4. Smart ĂĽ lage den sjøl, for da fĂĽr man kanskje mest fisk og minst makaroni…. Vi hadde mye fiskegrateng da jeg var liten – og den var uten makaroni… sĂĽ var det poteter og revet gulrot! Nam <3

    5. Fiskegrateng er godt, og fint ĂĽ ha i fryseren. Har noe fisk som jeg skal ta opp og lage noen porsjoner av jeg ogsĂĽ.
      Jeg trekker fisken i saltet vann, lager hvit saus, koker makaroni. Før jeg har fisken oppi har jeg i egg, hvor mange er etter hvor mye fisk jeg har. Blir som regel lagd 5-6 middag til 2 om gangen. Så har jeg oppi fisken, og makaroni. Ikke for mye makaroni, for i følge svigerfar skal han smake fisken og den skal være saftig. Strøkavring over, og i ovnen. Vi må ha potet og gulrot til, kokt eller raspet gulrot. 😀 Før lagde jeg den med å piske eggehvitene stive, og alt tok mye mer tid. Like god slik jeg lager den nå ☺️

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngü personangrep og sjikane og prøv ü holde en hyggelig tone selv om du skulle vÌre uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver pĂĽ nett.

Siste innlegg