fokus

 

 

Det er sĂĄ mange tanker
SĂĄ mye som har skjedd
Den gang vi stod i kirka, og jeg hadde fĂĄtt nye briller
Det var pĂĄ ungdomsskolen, og vi skulle i begravelse
En av vĂĄre fra ungdomslivet vĂĄrt, var gĂĄtt bort
Og jeg stod der med nye briller
Fokus….
Det var sĂĄ rart, hvor dro han

 

Det er dette med de brillene
Det var viktig der og da
Selvfølelsen opp i alt annet
Den rare ungdomstiden da hormonene spratt og vi visste og kunne alt
Var kloke og bedrevitende pĂĄ meget og mangt
Og så emosjonelle at halvparten hadde vært nok
Men vi lærte
Og Gry Jannicke Jarlum kom med svart kajal og svart neglelakk
Der var jeg – tok etter – svart kajal og svart neglelakk
Noen syntes jeg var “skummel” – hva nå det enn betydde, med den svarte neglelakken
Jeg følte meg kul
“Svake mennesker”
Og vi røkte og var “svake” og kule…

 

Ten-år og ungdomsår og vi hadde ikke peiling – eller vi hadde all peiling..
Vi hadde dagen som kom og dagene som gikk
Fremtiden og utdanning var langt vekk
Men vi skulle bli noe – og noen var målrettet
Noen gikk husmorskolen, som det het den gangen
Husmor kunne jeg nok bli, men husmorskole, neitakk
Jobb var tingen
Tidlig krøkes… og utdanning var ikke spørsmål
Ikke før fagbrevet kom
Da mĂĄtte vi gĂĄ skole vi som ikke hadde tatt den sĂĄ alvorlig
Hvor gikk veien og veiene
Hit og dit og frem og tilbake og pĂĄ kryss og tvers
Over alt

 

Og vi er her vi er pĂĄ grunn av valgene vi har tatt eller ikke tatt
Noen har klart seg bedre enn andre og andre igjen….
Det er livet det
Dette ĂĄ klare seg igjennom
Fra den dagen med de nye brillene, i kirka,  til i dag
Valgene
Noen har klart hele reisen hit og andre ikke
VĂĄr generasjon, voksne
Hva har vi fĂĄtt og hva har vi gitt videre
Verdiene

 

Ungdomstiden var tøff for mange – den er tøff
Realiteten der og da, og alt som skjedde var sĂĄ sterkt
Telefonen på gangen; “det er telefon til deg!”
Kontakten via brev og lapper da det ikke fantes tekstmeldinger pĂĄ telefon
Virkeligheten
I dag er vi den neste generasjonen – og det er lenge siden jeg fikk de første brillene,
og stod i kirka og ikke hadde fokus
Fokus
Det har komt sigende med livet

 

Mette Josteinsdatter Kvalsvik
august 2023

 

 


#tankerblirtilord #minedikt #etdiktomdagen

7 kommentarer
    1. Så flotte tanker. Kjenner meg igjen. Alt som har blitt. Alt man var. Jeg kjente meg så voksen, og så alene. Nå kjenner jeg meg som et barn, men med fokus og klokskap, og ikke alene 🙂 Godt nytt år Mette <3

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver pĂĄ nett.

Siste innlegg