fremtiden…

 

Phu

Å svette sĂ„ det siler, igjennom nedtrapping av medikament
Det er da man oppdager HVA medisiner gjĂžr med kroppen
Bivirkninger
 abstinens

Det letteste var Ă„ starte med LYRICA
Nedtrappingen har vĂŠrt et helvete i rette forstand
Men sÄ er det snart over
Og da fÄr jeg klare meg uten akkurat den tabletten

Treningen hÄper jeg gjÞr susen etter hvert

Ryggoperasjonen har vĂŠrt vellykket, sĂ„ langt..  stingene er fjernet pĂ„ dag 15  etter operasjonen.  Og den dagen tok skrittene flere steg bakover
 venstre side hofte/rygg er ikke god, selv om injeksjonen jeg fikk operasjonsdagen, har hjulpet de fĂžrste 14 dagene. To skritt frem og flere tilbake var fĂžlelsen der og da og i dagene som har gĂ„tt siden

Det fĂžles greit med forsiktighet
SÄ fÄr tiden vise
Skal jeg igjennom enda en operasjon?
Eller klarer jeg meg uten
Kontroll hos ortoped vil gi svar, etter hvert

Klarer jeg Ä tÞye sÄ godt i hoftene at jeg tÞyer vekk smerter som er der
Slitasje kan ikke tþyes bort – men  muskler kan tþyes og sener kan tþyes, og bli sterke

Trening er uansett rett og viktig for helheten

Tilbake til Aktiv treningssenter og alle de tilbud jeg kan bruke der
Dette blir bra!
Jeg er glad i trening og det Ă„ kjenne at kroppen blir sterk
Balanse
Det er viktig Ă„ styrke muskler og skjelett
Jepsipepsi!

 

 

Men hvordan blir det fremover
Helheten
Nervesmerter – fibromyalgi – og bla bla bla
Hvordan takle hverdagen slik ellers
Tilbake til 40% jobb?
Hva sier ortopeden
Hva mener fastlegen
Hva sier NAV

Og ellers

Takle hverdagen er av og til slitsomt i seg selv
Hvordan holde oppe det sosiale nettverket
VÊre med pÄ arrangement
Orke det
Det mÄ gi mening og inspirasjon, og ikke vÊre en belastning og ei heller stressende
Hva gir og hva gir ikke – og hvordan kan man unngĂ„ stĂžy
Man mÄ bare velge til eget beste
Ta vare pÄ egen helse

SÄ er det den dÄrlige samvittigheten som kommer og banker pÄ dÞra
Hvisker deg i Ăžret
For du klarer vel bÄde det og det


Det er sÄ mye som skal orkes og klares og kjempes for
Men viktigst er Ă„ ha den gode selvfĂžlelsen, kjenne at kroppen er med, la styrken vokse og gro
Akseptere at slik er det, og klare hver dag som kommer
Fremtiden skal leves innenfor og utenfor de forskjellige dĂžrene
Noen dÞrer lÄses og andre stÄr Äpne og andre igjen, pÄ klem
Det er slik, at de lÄste dÞrene kanskje bare bÞr vÊre lÄste
Bruke energien pÄ det som er overkommelig
La det gÄ
Verdien ligger ikke i hvor mange dÞrer du kan lÄse opp og Äpne, det ligger i de du allerede har Äpna
De dĂžrene er de viktigste i livet og fremtiden

 

 

Den fysiske og psykiske helsa
Mange brikker Ă„ ta hensyn til – og ta vare pĂ„
Det er noe med Ă„ oppdage det fĂžr det er for sent
Ikke stange i veggen og ligge der
Ett skritt av gangen er enkelt Ă„ si men veldig vanskelig Ă„ gjennomfĂžre
Man vil bite over det gode eplet i store jafs

Tid tid tid – akkurat den man ikke vet hvor man har, bare at den er der

Fysisk og psykisk helse – som hĂ„nd i hanske

đŸ€žâ€â™€ïžâ€ïžđŸ§˜â€â™€ïž

Mette Josteinsdatter Kvalsvik

 

#tankerblirtilord

10 kommentarer
    1. Du er pĂ„ et vanskelig sted na, Mette! 😍 Kropp og tanker, fortid og fremtid. Ikke enkelt! Men du er glad i trening, har et stort pluss der. Og ikke minst, dine ord! Du setter ord pĂ„ dine tanker og dine fĂžlelser, det er viktig for deg selv og oss andre. Tusen takk for at du deler! 💜 lag deg noen fine pĂ„skedager! 💛

    2. det tar tid ,alle opperasjoner tar tid ,et Är sier min lege ,fÞrst da kan en si om det er vellykket,du er flink Ä trene ja og trening gjÞr att en kommer seg raskere ,men det koster,oog mann mÄ tÄle smerte ,men der blir bra ,husker da eg tok ankelen siste gangen ,eg spurte meg selv hva i alle dager eg har gjort ,men med dŽtiden gikk det ,1,5 Är men nÄ er jeg 100% smertefri i den foten og den plager meg ikke mer ,tid og tÄlmodighet ,hÄper det gÄr for deg ogsÄ ,klem

    3. Egentlig er det litt bra at vi ikke vet fremtiden, det hadde nok stoppet oss i mange ting. Ta dagene en av gangen, og gjĂžre det som vi vet er bra for oss, for Ă„ ha det fint der og da i det minste 🙂 Jeg skal ut i verden og sola snart. Det gir meg noe, og jeg fĂžler jeg trener siden turen er 5, 5 km. Det fĂ„r holde som trening i dag i alle fall 🙂

    4. Her var det mange tanker pÄ en gang, og jeg kjenner de sÄ godt igjen. Noen ganger lurer jeg pÄ om det verste er den evinnelige dÄrlige samvittigheten, men smerter er nÄ definitivt vÊrre.
      HĂ„per ryggen blir mye bedre raskt. God klem ❀

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    UnngÄ personangrep og sjikane og prÞv Ä holde en hyggelig tone selv om du skulle vÊre uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver pÄ nett.

Siste innlegg