glansbildet…


(Bilder og skulptur – foto tatt av fantastisk kunstsamling ved restaurant Horisont på Mjølstadneset)

 

Glansbildet ditt – hva – hvorfor ikke…
Forsvarets fortvilelse…
Du har ditt og jeg har mitt…
Vi lider ikke av samme syke..
Vi er alle forskjellige
Vi tåler så forskjellig
Vi klarer det vi klarer
Bra nok

Og hva om jeg klarer det èn dag og du klarer det ikke
Hvorfor sette spørsmål ved det man klarer
Hvorfor ikke applaudere og juble
Gi tommelen opp og klapp på skulderen
Men det er ikke slik
Du klarer noe jeg ikke forstår du kan klare
Men MÅ du forstå det
Vi er alle så ulike og tåler så forskjellig
Noen er sterke mens andre…

Jeg setter ikke spørsmål ved deg – men heier på deg
Gir deg tommelen opp og klapper på skulderen
Sitter ikke og mistror og mistenker på noen som helst måte
Det er noe med det å være stolt av seg selv og det en står for og klarer
Ikke være en som bryter ned styrken og gjør at at skjoldet og sverdet kommer frem
Forsvarsmuren
Orker ikke

Hvorfor er det slik at noen ikke kan unne andre at slik er det
Sånn er det med den saken
Du klarer slik og jeg klarer sånn
Vær sterk i deg selv og vær stolt av dine medsøstre og medbrødre
Forsvar forsvar forsvar
Nei, vil ikke
Akseptere akseptere og leve med
Ikke trykke ned stoltheten til den som klarer noe
Bare det lille er godt nok

Så mye er fantastisk – hvert på sitt vis
Vi er alle fantastiske hver på vår måte
Ikke undergrav og undervurder
Vær en medspiller, ikke motarbeid
Hadde vi bare kunne akseptere forskjellene
Og at noen vil mer
Orker mer og klarer mer – i perioder
La glansbilde stå – ikke riv det i tusen biter
Det er det som gjør dagen så god, av og til, glansbildet

 

Mette Josteinsdatter Kvalsvik
20.09.22

 

#tankerblirtilord #minedikt #etdiktomdagen #psykiskhelse

10 kommentarer

Siste innlegg