groms

 

Ikkje grav i gamalt groms….
det kjem ikkje noko godt ut av det
Eller gjer det godt for kropp og sjel, å grave rundt, litt
Renske opp
Om det går, å renske opp – sile ut
Gamalt groms kan være så forskjellig
Kan være farlig eller gi sjelefred

Kanskje er det ikkje noko groms å snakke om
Det hadde vore noko det, gromsfritt
Litt groms er det vel både her og der
Og for eige beste så er det nok godt å få opp og fram litt groms?
Verte “ferdig” med det, på ein måte
Ja, om det går da, å værte ferdig med groms

 

Mette Josteinsdatter Kvalsvik
mars 2024

 

 


#tankerblirtilord #etdiktomdagen #minedikt

 

 

 

GROMS – betydning:

Partikler i væske, bunnfall; i overført betydning: noe urent eller uklart; småfeil

Her var det mye grums
I overført betydning: uren
En grumsete tankegang
Ha grumsete motiver
suspekt

Grumsete forhold
En grumsete fortid

kopiert fra nettet

 

Grums blir til groms i min tale

 

12 kommentarer
    1. Noe grums skal man også ta godt vare på! Det som er grums for noen, kan være noe veldig fint for andre!
      En herlig søndag gil deg, Mette!🤗

    2. Vanskelig….
      Og hvis man skal feie all grumsen under teppet…Så vil det etterhvert bli en haug der..
      ..
      Men ikke alltid lurt å rydde opp heller så må bør tenke seg om 2-3 ganger å få renska opp litt ❤️ Virkelig ikke lett…

      1. Jeg er så enig med deg her, i det med hvor lurt det er med all den ryddingen… Lag deg en fin fin søndag 🙂 Jeg har badet og snart er det sykkeltur! klems

    3. Gammelt grums blir som nytt liksom!!? Jeg er også sånn at jeg tenker grums bør legges i en skuff. Hvor mange ganger skal det grumse få lov å “skinne” liksom. Å få ut litt grums EN gang burde egentlig være nok, spør du meg 🙂 I dag skal jeg kose meg litt alene. Rydde litt i skapet, få fram kjolene..Legge bort påske-gensere osv 😀

    4. Jeg er innmari usikker på hvor smart det er å grave i gammalt groms…..! Har mine tvil om at det er det lureste å gjøre, men kanskje er det det for noen… ?…. klem <3

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg