gulrotkake..

GULROTKAKE
oppskrift fra Wenches kjøkken

“saftig gulrotkake”

falt jo for fristelsen å lage denne da!

 

Jeg brukte:

6 egg
4 dl sukker
pisket eggedosis
tilsatte 5 dl Raps/olivenolje og pisket godt
Så alt det tørre:

700 gr hvetemel
1 ss vaniljesukker
1 ss bakepulver
1 ss kanel
1,5 tsj malt muskatt
1 ss natron
Blande godt
Tilsette 800 gr finrevet/raspet gulrot
1 eple raspet/finrevet

 

Stekes midt i ovnen – avlang form med bakepapir i
200 grader  50-60 minutt

 

OSTEKREM

400 gr romtemperert smør
600 gr romtemperert kremost
ca 1 kg melis
2 ss vaniljesukker
saft fra halv sitron

Min form er “hakket” for kort… men kaka blei høy og saftig 😋
Tror må handle inn en brødform som er “hakket” lengre enn denne. Måtte bruke denne da det ikke finnes dype former i huset her 🙂

Jeg må høre med gutta på huset her – hvordan den smaker – for jeg har selv ikke smakt den – da jeg har en periode ( 4 uker) nå hvor jeg spiser minst mulig sukker… og i denne er det jo MYE sukker 🙈


En del kommer på bordet til servering for gutta på huset, og de tre andre delene har allerede kommet i frysen.
Kanskje smaker jeg den senere en gang – ved neste anledning – der en kake taes ut av frysen og tines.
Men når man er så godt i gang er det kjedelig å ødelegge det med å “sprekke” for et kakestykke…
Enig?

 

Tilbakemeldingen var klar: Nydelig!  🍰

 

#gulrotkake

8 kommentarer
    1. Den så veldig deilig ut altså, skal prøve den ved en anledning.
      Skjønner deg, lurt å holde ut når man er i gang. Prøver å begrense sukker selv jeg, så godt det lar seg gjøre!

      1. Ja jeg føler jeg er godt i gang – har passert FIRE uker! Applaus til meg 😀 Og føler og kjenner at jeg har det bra. Eneste sukker jeg tilfører er morgen-havregrynen med en dæsj (dog liten) hihihi men spiser mindre også – så sånn er det med den saken 🙂 Vi er flinke! klem

      1. hahaha fristelsen har vært stor – til å sluke alt av rester i boller og på visper – og kansje ta et stykke uten at noen SER eller vet det… men da lurer jeg bare meg selv… så enn så lenge gjør det meg ingen verdens ting 😀 Jeg føler meg i god form pga mindre sukkerinntak og det er en god følelse jeg vil beholde ennå en stund 🙂 klem

      1. hihihi klarer meg enn så lenge… hadde jeg tatt ett så hadde det blitt fristende og tatt ETT til for min del… jeg har ikke den begrensningen innlagt 😀

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg