hvorfor?

 

Rasisme…
Hvorfor må vi være så stygge?
Hvorfor tror du og jeg at vi er bedre?
Mye bedre enn de som ikke er som meg og deg…
For det er jo det, at de ikke ser ut som meg og deg eller lever som deg og meg?
For det er du og jeg som ser rett ut, lever pĂĄ den rette mĂĄten?
Det er vi som er som vi skal være..
Det er bestemt i en slags lov – at om du er lys i huden og helst har blåe øyne, da er du som du skal være.
Alt annet er utenfor

 

 

 

Men brune vil vi bli – bare vi kan velge det selv liksom.
En slik fin liten brunfarge – farge huden vår – skifte øyenfarge akkurat som det passer oss, med linser..
Men det motsatte blir med ett feil.
For det ser jo bare dumt ut.
Prøver å gjøre seg hvit?
Det er ubegripelig for meg at noen mennesker må kaste ut stygge ord, mobbe og fysisk være stygge.

 

 

Vi er alle stygge med hverandre til tider.
Med ord og blikk, med tanker og handlinger.
Men hvorfor hudfarge skal være en avgjørende faktor det er meg uforståelig.
Hvorfor legning skal være en faktor, det er for meg ganske uforståelig.
Vi er ALLE mennesker!
Vi har alle følelser som sitter på utsiden og langt inn i sjela.
Ingen av oss i det hele tatt er like.
Ikke en tøddel likhet.
Og er ikke det fantastisk?!

 

 

 

Og allikevel er det mennesker som opphøyer seg – mener seg bedre enn andre – den perfekte rase…
Vi er alle mennesker født inn i denne verden – om vi er hvite, brune eller hva…

Håpet i øynene ser man hos alle.
SĂĄrheten ser man hos alle.
Redsle ser man hos alle.
Gleden vises pĂĄ sĂĄ mange mĂĄter.
Kan vi ikke prøve å glede hverandre istedet for å gjøre alt så utrygt?

 

 

Rasisme…
Diskriminering..
Det er trist.
Etter alle disse år – også har vi ikke kommet lenger.
Skjellsord flyter.
Trykker ned, lager splid, raseri og utagerende hendelser.
Hvorfor tror jeg og du at vi er sĂĄ mye bedre.
Vi har en hud som kan blø,
et hjerte som kan blø,
og om vi ikke tar vare pĂĄ hjertet,
stopper det ĂĄ slĂĄ.

 

 

Rasisme…
Om du er slik eller sånn, lys eller mørk.
Annerledes eller helt anonym.
Hvem bestemmer, hvem som ikke er eller er innafor?
Diskriminering av typer mennesker, typer rase.
SĂĄ hva er rasisme i dag?
Vi vet alle HVA rasisme er, egentlig..
Men i dagens samfunn mĂĄ man passe seg for hva man ytrer eller ler av eller ser humoristisk pĂĄ.
For det kan være rasistisk..
Vi har en hud som kan blø,
et hjerte som kan blø,
og om vi ikke tar vare pĂĄ hjertet,
stopper det ĂĄ slĂĄ.

 

Mette Josteinsdatter Kvalsvik

 

 

 

 

 

#rasisme #minedikt #etdiktomdagen #dikt #tankerblirtilord #tavarepĂĄhjertet #minebilder #diskriminering

4 kommentarer
    1. et godt innlegg og noe for alle å tenke på ,selv er jeg tante til 3 flotte mennesker som er brune i huden ,den ene nesten svart og aldrig har jeg opplevd en slik hjertevarme som den gang jeg fikk treffe dem i Amerika :=) og jeg liker forskjellene det gjør verden rikere

    2. SĂĄ kloke og varme ord! Vi er alle forskjellige, det er det som er verden! Vi mĂĄ ta vare pĂĄ hverandre! ❤og….. gratulerer sĂĄ masse til bursdagsjenta idag! 🎉🎉 Klem ❤

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver pĂĄ nett.

Siste innlegg