kven

 

 

Kven trur du at du e?
Jantelova
Det er den som bestemmer
Bestemmer over om vi skal satse eller ikkje
Satse?
På kva?
Ken trur du at DU e?
Kvifor trur du at du kan
Eg kan og eg vil
Kom ikkje og fortelje meg kva eg kan gjere og ikkje gjere
Men om du kjem og fortel meg det, så trur eg på det…
At eg ikkje kan noko
For du seier det
Eller snur eg det døve øyret til og lar det stå til
Ingen skal tråkke deg eller meg ned under overflata og gjere oss usynlege
Ingen!

 

Mette Josteinsdatter Kvalsvik

 

#tankerblirtilord #minedikt #etdiktomdagen #jantelova #visdomsord

 

 

 

Janteloven lyder slik:[1]

 

1.
Du skal ikke tro at du er noe.

2.
Du skal ikke tro at du er like så meget som oss.

3.
Du skal ikke tro du er klokere enn oss.

4.
Du skal ikke innbille deg du er bedre enn oss.

5.
Du skal ikke tro du vet mere enn oss.

6.
Du skal ikke tro du er mere enn oss.

7.
Du skal ikke tro at du duger til noe.

8.
Du skal ikke le av oss.

9.
Du skal ikke tro at noen bryr seg om deg.

10.
Du skal ikke tro at du kan lære oss noe.

11.
Du tror kanskje ikke at jeg vet noe om deg?

 

 

Japansk kultur har et ordtak for at
“spiker som stikker opp må slås ned”

 

 

5 kommentarer
    1. Dette var kjempefint og flott skrevet til ettertanke ❤❤❤

      Synes det er så trist at janteloven gjelder mange steder i samfunnet vårt 😢 Skulle ønske vi kunne heie hverandre frem i stedet for å snakke oss ned.

      Ønsker deg en superfin mandag, og ei kjempefin og god uke ❤😊

      Purr, purr, og klem fra Toril og kattene

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg