lett som ei fjøyr….

 

 

Heile livet kunne vore levd og gjort annerledes
Ja, alt kunne vore løyst annaleis,
når ein tenkjer etter
Med erfaringar i bøtter og spann,
ser ein korleis det eigentleg skulle vore gjort,
og mislykka-tonkar sig på

Dei sig so på, disse tonkane,
at ein beint fram nestan tek til tårene,
og det drypp frå augekroken
Men bit det i, og ser framåt,
og let det stå til

 

Det som er gjort er gjort,
og ein må av og til berre sjå bort
Lærdom har ein fått,
om ein likar det eller ikkje
Så får ein svelge nåkre kamelar
og ta dagen for det den er;
stundom lett som ei fjøyr og andre tider tung som bly

 

Mette Josteinsdatter Kvalsvik

februar 2024

 

 

#tankerblirtilord #minedikt #etdiktomdagen

12 kommentarer
    1. Jeg har mye jeg jeg gjorde som jeg angret på i livet. Men vi må gjøre bare det beste ut av nåtiden og forhåpentligvis fremtiden blir bedre:)

      1. Ikke sant, Ligaya <3 Vi tar dagene som de kommer – og det som er gjort er gjort…. det kan ikke gjøres om på – men kanskje vi har lært noe av det 🙂 klems

    2. Sikker mye som kunne vært gjort annerledes, men ingen mening å angre for man kan ikke endre på det som har skjedd uansett. Si meg, bilde av svanen er det tatt nede ved Østensjøvannet her i Oslo? Det ligner, og ligger ikke så langt fra meg 😉 Ha en strålende fredda, klem 🤗

      1. Ja det stemmer! Tok det på en tur med min sønn og svigerdatter da jeg var til Oslo og Aurskog sist 🙂 kanskje det kunne bli et treff en gang…. Vi bruker gå en tur der av og til 🙂 Kanskje jeg piper og hører om du er hjemme! klems

        1. Det hadde vært veldig koselig om du ga lyd fra deg neste gang du er nedover. Nede ved Østensjøvannet er det jo også så flott vår, sommer og høst 🥰

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg