mat fra jorda

 

 

SURGRAS

Ut i det store matfatet.
Barfot.
Barnehender som plukka surgras.

 

Surgras,
surt og godt
og veldig sunt?
Eit hav av salat pÄ det store jordet.

 

Surgras og engsyre!
SmÄe hender som plukka,
vi Ă„t og vi Ă„t og vi Ă„t.
Herlighet kor sunne vi var
dÄ vi var smÄ!

Surgras.
Engsyre.
Viltvoksande og gratis.
Og sÄ surt og godt.

 

Eg har ikkje ete surgras pÄ mange Är.
Ikkje fĂžr tanken slo meg her om dagen.
Smakar det like godt mon tro?

 

MĂ„ smake!
TĂžr eg?
Og eg turte og det var sÄ godt.
Surgras og Engsyre, fra det store matfatet.

 

 

Eg trur,
vi som vaks opp
pÄ landet og bygda,
var vant til Ä ete bÄde
engsyre og surgras.
Og vi kosa oss
med salat
fra det store matfat.

 

Gode minner,
iallefall slik eg ser det.
BarnefĂžter i hĂžgt gras.
Surgras og engsyre,
nevane fulle.

 

 

Mette Josteinsdatter Kvalsvik
25.04.19

 

 

 

 

#surgras #minedikt #etdiktomdagen #engsyre #minner #barnefĂžtter

6 kommentarer
    1. SĂ„ veldig sant 🙂 Det var ikke sĂ„ mye anna snop, enn det man fann i naturen 😀 Nydelig innlegg 🙂

    2. SĂ„ flott skrevet! Nesten sĂ„ man kjenner graset under bare barnefĂžtter for ikke Ă„ snakke om fĂžlelsen som nĂŠrmest smeller i Ăžra nĂ„r du biter i surgress og engsyre 🙂 Synes du er tĂžff som utfordrer barndomsminner – og er glad du ikke ble skuffet <3

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    UnngÄ personangrep og sjikane og prÞv Ä holde en hyggelig tone selv om du skulle vÊre uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver pÄ nett.

Siste innlegg