mislykket

 

 

 

HVA ER PERFEKT?

 

Hadde det vĂŠrt en mal pĂ„ det Ă„ bli mor og far – sĂ„ hadde vi sluppet Ă„ “mislykkes” sĂ„ ofte?

 

Det Ă„ bli mor – far – oppskriften – hvor er den?

Ingen oppskrift!
Ingen mal!

 

SĂ„ har du blitt mor da – og lĂŠrer langs med.

Hvor streng skal du vĂŠre ?
Regler?

 

Viktigst av alt er kjĂŠrligheten og tryggheten.

 

Man lĂŠrer langs med – men – nĂ„r barna blir tĂšn-Ă„ringer – da kan det bli vanskelig.

Barna mĂžter nye krav.
Kommer inn i nye omgivelser ved skifte av skoler – nye venner – lérere.
Press.
Karakterer – klér – þkonomi.
Det er mye som spiller inn.
Venner.

 

Men, sÄ er det ikke alt man ser.
Barna du har hatt sÄ god kontakt med, trekker seg unna.

TĂšn-Ă„ringsfakter?

UngdomsopprĂžr?

Ikke alle kommer dit hen, men noen kommer dit.
Og mange fÄr det vanskelig uten at det helt er forstÄelig.

Og foreldrene blir satt pĂ„ sidelinjen – “teite foreldre” som ikke forstĂ„r



.

Men det er ok Ă„ vĂŠre teit forelder av og til – for det Ă„ vise at man bryr seg og ER der – er sĂ„ viktig.

 

SÄ er det ikke alt foreldre fÄr med seg av ting som skjer med sitt barn.
Men, har man et Ă„pent forhold til sitt/sine barn, der man vet at man alltid har kunnet komme med problemer – snakke om ting – sĂ„ er ikke veien sĂ„ lang, senere i livet, til de samtalene igjen.

Og det er det gode.
At du igjen er en ok forelder som lytter og bryr seg.
Selv om DU alltid er bak der i kulissene og fĂžlger med – litt pĂ„ avstand – for ikke Ă„ trĂ„kke over noen grenser.

Det er ikke godt Ă„ se sine barn slite – ha det vanskelig – gĂ„ igjennom vonde ting.

 

Åpenhet og kjérlighet.
Trygghet.

Og det finnes ingen oppskrift.

 

Hva er perfekt?
Er det den gode Ăžkonomien og det store huset og bilen?

 

Jeg tror ikke det 🙂

Ingenting er perfekt.

Man mÄ bare vÊre der for hverandre.

 

Egne erfaringer med foreldre som brydde seg hakket for mye i perioder – “teite” foreldre – den gang.
I dag forstÄr jeg det sÄ godt.
Og jeg er takknemlig for den oppdragelsen JEG fikk.
Trygghet og kjĂŠrlighet i fokus.

Og den “malen” eller “oppskrifta” er den man tar med seg fra sin egen barndom og oppvekst.
FĂžrer den videre i dagens samfunn.

 

Av og til mislykkes man





.
Man lurer pÄ hva som er det perfekte



.

 

Det finnes ikke noe perfekt!

 

Vér der for barna – vis at du er glad i de – trygghet og kjérlighet.
Regler – tider Ă„ forholde seg til.
Snakke sammen.
Lytte.
Gi rÄd.

 

Jeg vet at jeg tenkte en periode at Ă„ oppdra barn er det vanskeligste jeg har gjort.
Fþlte meg av og til mislykket som mor – blei redd – og forstod ikke hva JEG gjorde galt.

 

Men det er jo bare slik at ingen barn er like – ingen foreldre er like – og behovene er sĂ„ individuelle.

 

NĂ„ er barna voksne og jeg fĂžlger de videre i deres liv og deres valg.
Sorger og gleder gÄr hÄnd i hÄnd.

 

Si at du er glad i dine <3

 

Alle trenger Ă„ hĂžre at de betyr noe <3

 

FOR STØRST AV ALT ER KJÆRLIGHETEN

 

 

 

 

#betynoe #gladi #barn #voksne #tenÄring #ungdom #livet #oppdragelse #kjÊrlighet #forstÞrstavalterkjÊrligheten

6 kommentarer
    1. det er sant,Ä vise att en virkelig bryr seg er det viktigste ,mine barn hvet att jeg og faren er der om dei skulle behÞve oss ,og dei har alle hatt behov for oss i voksen alder,vi slutter aldrig Ä vÊre foreldre uansett kor gamle barna vÄre blir

    2. Det forlater aldri kropp og sinn, det Ă„ vĂŠre foreldre. Og gĂ„r videre i barnebarn og oldebarn. Men det slipper jo du Ă„ tenke pĂ„ nĂ„ 🙂 Men omtanken og kjĂŠrligheten er der for evig og alltid 🙂

    3. Hmmm – her var det mange gode og sanne ord! Jeg tror pĂ„ kjĂŠrlighet, omsorg, prat om alt, og Ă„ vĂŠre der for de unge…. bĂ„de fĂžr nĂ„r de var smĂ„ og nĂ„ nĂ„r de er voksne. Jeg hadde det aldri sĂ„ fett med penger nĂ„r ungane var smĂ„, men det har vĂŠrt en type lĂŠring det ogsĂ„….. jeg har iallfall et VELDIG godt forhold til dem begge nĂ„! Det er jeg glad og stolt for! Klem <3

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    UnngÄ personangrep og sjikane og prÞv Ä holde en hyggelig tone selv om du skulle vÊre uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver pÄ nett.

Siste innlegg