mmmm kake..

 

MIN FAVORITTKAKE

 

5 eggehviter vispes stive

250 gr malte mandler
250 gr melis
1 ss hvetemel
1 tsj bakepulver

Bland alt det tørre og tilsett deretter eggehvitene

Hell over i rund smurt form

Stekes nederst i ovnen – 170 grader – halv time

 

Gul krem:

5 eggeplommer
75 gr smør
1 dl sukker
2 dl fløte
1 tsj vaniljesukker

Bland sukker og smør (smelte) tilsett eggeplommene og fløte – kok opp og tilsett vaniljesukker når det er avkjølt (jeg tilsetter mens det koker og det har gått bra)
Rør godt hele tiden
Kjøl av og hell over mandelbunnen

 

Kaken kan nå fryses om man vil!

Resten av fyll er en boks fruktkoctail (sil av sukkerlaken)
Og visp 4-5 dl fløte som legges på toppen og rundt kaka som man vil
Til slutt kan man strø på sjokoladebiter /raspe sjokolade eller annen pynt

 

DENNE ER ALLTID GOD
Og blir bedre for hver dag den står 😀

Oppskriften fikk jeg av Merete, for mange år siden.
Hun hadde alltid en slik bunn i frysen, og tok alltid opp når jeg og gutta kom på besøk
Min favoritt – som også har blitt mange andre`s favorittkake 😀

 

 

 

#minfavorittkake #mandelbunn #gulkrem #kake #fløte #bakeglede #kakeglede #godkake

12 kommentarer

Siste innlegg