tankespinn

 

God morgen Norge!

Det nærmer seg med stormskritt, siste dagen i året 2023

Jula har gått slag i slag – og kakene fortæres rundt om i de tusen hjem
Desserter og andre matholdige retter likesĂĄ
Famiieselskaper og andre selskapeligheter

Plutselig føler jeg meg heldig
Heldigere enn før?
For jeg har vel alltid vært heldig
Født inn i en god familie med den trygge rammen
Stor familie

SĂĄ har det slĂĄtt meg i det siste, hva kunne jeg gjort annerledes for andre
Hvem trenger en ekstra matbit her hvor jeg bor
Klær, mat, en hjelpende hånd

Ute i verden roper de
Det er ikke stilt et sekund

Her hjemme er det stilt i mange sekund om gangen

Man blir lei av nyhetene…. de som forteller oss hvordan det ligger an i inn- og utland

Krig

Blir lei av virkeligheten
Gi oss noe morsomt og positivt da!

Men trenger vi ikke denne pĂĄminnelsen om hva som skjer?
Her vi sitter med de syv slaga, et glitrende juletre og bugnende gavebord

Er det vår feil at vi er født her, og ikke der….

Vi kan bli sĂĄ lei vi bare vil av nyhetene, men de forteller oss virkeligheten
Forhåpentligvis er det virkeligheten vi ser – og ikke en løgn
Manipulasjon

Nei, det er det store bildet – og alt som har skjedd – og som fortsetter å skje
Noe glemmer vi en stund, eller vi glemmer det ikke, men det kommer langt bak i mediene sine rekker, før det så kommer på fremsiden igjen
Disse påminnelsene vi trenger – om vår verden

Vi skal ikke ha dårlig samvittighet for kransekaka eller karamellpuddingen eller kalkunen eller,…. Men tanken på hvor heldige vi er, den må vi ikke glemme

 

 

DAGENS BLOGGER:

Plass nr. 94 = Epilepsi2509

Plass nr. 16 = Audmarit

Plass nr. 44 = Akbhandy

 

 

Tilbakeblikk til samme dato åra før:

 

28. desember 2015  – Treet – mine dikt

 

28. desember 2016 – Hornseten i godt lag med Tove

 

28. desember 2017 – Fjelltur med tantejente og hunden Leia

 

28. desember 2018 – Det usynlige

 

28. desember 2019 – Tankespinn – vår kilde – vatnet

 

28. desember 2020 – Julejuice

Der for jula

 

28. desember 2021 – Kvelder – Stein Roger Olsen

 

28. desember 2022 – Tankespinn – spisse gjenstander

 

 

 

STĂ… DEG VEL

 

8 kommentarer
    1. Nei, viktig ĂĄ ikke glemme ĂĄ være takknemlig. For sin egen del ikke minst. Men samtidig savner jeg ĂĄ kunne hjelpe pĂĄ en litt fornuftig mĂĄte, her i nærheten. For det ĂĄ sitte ĂĄ være lei seg pga av krig og elendighet hjelper ingen. Hvis det hadde hjulpet skulle jeg vært mye mer lei meg. Men jeg ser ikke noe “poeng” ĂĄ sitte ĂĄ være lei meg for ting jeg ikke kan gjøre noe med. Jeg skulle imidlertid gjerne gjort noe lokalt, som jeg kunne se resultatet av her i nærheten. Litt sĂĄnn som du sier: Hvem trenger en ekstra matbit her jeg bor. Jo, det sitter jo flust med tiggere i nærheten her, men jeg føler ikke det er noe “lur” mĂĄte ĂĄ hjelpe pĂĄ. Jeg skulle gjerne funnet en mĂĄte ĂĄ kunne stille opp pĂĄ, som jeg kjenner monner litt pĂĄ en konstruktiv mĂĄte. Kanskje jeg skal undersøke litt, og at det er et forsett for ĂĄret som kommer. Bli “sprĂĄk-kontakt” pĂĄ et senter eller noe, hvis det finnes. 🙂

      1. Så fine tanker, Solfrid 🙂 Dette med å bli så lei seg at en ikke orker stå opp er ikke noe poeng. Livet skal leves uansett, også er det dette med å finne noen gode måter å kunne hjelpe lokalt, på. Gode tanker/ideer du har der!

    2. Så sant som du sier. Jeg ser ofte ikke på nyhetene, men gir til ulike institusjoner og fattige slektninger for å bidra litt goder til elendighetene ❤️
      og ja, jeg er takknemlig for akt de goder vi har her i Norge:)

    3. Du har sĂĄ rett, sĂĄ rett, Mette! Vi er virkelig heldige – og vi trenger vekkerne som nyhetene kommer med! Men – vi skal kunne kos oss ogsĂĄ! Klem <3

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver pĂĄ nett.

Siste innlegg