tankespinn

 

“Den evige elev i dette universet”

 

Inne i mitt hode……………….

Det svirrer mye der……….  jepp …. det gjør det………. av så mye.

Og det beste er at jeg har blitt flink til å sortere tankene.
Sortere ut.

Tror alle mine turer ute i vår flotte natur er med på å hjelpe meg med analysering, tenkning, sortering, avklaring, akseptering og det å sette meg selv opp mot meg selv – rett eller galt.

Etter 52 år i denne verden, har jeg lært litt av hvert på godt og vondt.
Og alle skulle vel ønske at akkurat DE hadde fasitten på hverdagen og selve livet.
Jeg tror ofte JEG er eksperten og vet best.

Det er ikke noe galt i det, men, man må rett og slett åpne øynene for det som er rundt også.

Det er greit med selvinnsikt, men man MÅ ha innsikt i andre – iallefall litt – ikke avfeie – for DU har rett.

 

Jeg føler jeg er rettferdig og har empati og slikt………..
men jeg forstår og har oppdaget at jeg luller meg selv inn i gammelt rusk.

Og når jeg luller meg selv inn i gammelt rusk, da skyver jeg mye godt vekk fra meg.

 

Når man har vært alene lenge nok – skal det noe til å bli vant til å være to. Jeg VET at det å være to er jobb. Det er ikke bare en rosa sky.
Man må akseptere hverandres feiltrinn. Ja, det spørs jo hvilke feiltrinn det gjelder, men hverdagens problemer må man klare å takle sammen.

Jeg ser jeg har lullet meg inn i gammelt rusk, og har startet det nye ti-året med å rydde litt. Rydde mer i tanker som ødelegger for meg.

Hele livet, en reise, læring og forståing – iallefall prøving i å forstå.

 

Tanker kan av og til bli giftige – og det er farlig.
Og jeg har lullet meg inn i gamle giftige spøkelser – og i det nye tiåret vil jeg prøve å kvitte meg med dette.
Jeg vil ikke la fortiden ødelegge for fremtidens muligheter.

Jeg er en av tusen som lager meg selv de “rette” meningene og lar andre sine være feil. Av og til er det rett og andre tider er det feil. Og da er det dette med å akseptere at en tråkket feil. Mange av disse tankene kommer når man blir to.  Og min dårlige erfaring med det å være “to” ødelegger – og jeg lar de gamle tankene og demonene slippe til.

Ingen er lik – det vet vi.

Og når noen vil deg vel – da må  du bare prøve å ta imot.
Ikke vri på det – som jeg har gjort.
Jeg lærer.

Den evige elev i dette universet.

 

 

Mette Josteinsdatter Kvalsvik

 

 

 

#etdiktomdagen #tankespinn #littavhvert #tankerblirtilord #denevigeelevidetteuniverset #lulle #gamletanker #empati #spøkelser #gammeltrusk #empati #forståelse #universet #viseforståelse #terapi #tanker

6 kommentarer
    1. Godt og klokt skrevet. ❤Jeg kjenner meg ganske mye igjen. Det er så fort gjort å bli selvrettferdig, leke “Du – leken”. Dessuten dra med seg gammelt rusk som du sier. Vi kan aldri klare å sette oss 100% inn i et annet menneskes situasjon, men vi kan stoppe opp litt og tenke før vi tar på oss dommerkappen. Alt vi har opplevd har kommet vår vei fordi vi har tiltrukket oss det og “trengt” det. Den dagen vi har begynt å gå opp nye spor tiltrekker vi oss ikke det samme lenger.❤

    2. håper du greier å bli kvitt masse gammelt rusk,jeg har masse jeg også,mulig jeg må ha hjelp for å kvitte meg med noe av det,vi får se ,men det er som du sier ikke godt å lulle seg inn i for mye av det,for livet går videre og vi med livet og det skal være godt :=) klem

    3. Ja, det er ikke lett alltid. Jeg er også sånn at jeg tror jeg har rett. Men har innsett for noen år siden at noen ganger har jeg feil. Og jeg er visst ikke BARE snill jeg heller, som jeg innbilte meg 😀 Men så lenge vi vet om dette er vi vel i utvikling 🙂 ? klemmer <3

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg