tankespinn inn i dagen – vilja

 

God morgen Norge!

 

Vilje – viljestyrke – la vilja skje…

Vilje er målbevisst streben og evne til å foreta valg og omsette tanker til handling, spesielt slike handlinger som individet kan gå god for og identifisere seg med
kopiert fra nettet

Viljestyrke er evnen til å kontrollere handlinger, følelser og lyster, og evnen til å motstå fristelser (McGonigal 2012). Den deles ofte opp i tre forskjellige krefter – «Jeg vil ikke», «Jeg vil» og «Jeg vil ha»
kopiert fra nettet

En betydning handler om å ta ting som de kommer, og ikke tenke på konsekven- sene, altså en form for lettsindighet
kopiert fra nettet

Å lytte til kroppen, det er ikke alltid like lett
Målene man setter seg, kortes inn
Så vides de ut igjen… for å bli rasert…
Ikke alltid – og det går bra –
mål er godt å ha,
men det å tøye strikken for langt, det er ikke bra
Det er lærdom
En dag av gangen, en kunst
Men det er den dagen som gjelder – dagen i dag –  og er energinivået boblende på topp,
da brukes det over evne
Roe ned..
Jeg holder på!

Ord fra bloggeren Lillasjel:

Men så var det når viljen er for sterk og man står i fare for å strekke strikken for langt.
Skummelt det også 😊

 

Og det er det som kan skje/skjer etter en slik dag:

MÅL

Gaper kanskje over litt for mye – men prøver så godt jeg kan – og det er det viktigste!

 

Man vil for mye….
Også betales det dagen etter og dagen etter der… og…
Men man kan ikke la være heller 🙂

Men hun har så rett, Lillasjel

Det er vel verdt å prøve, satse og kanskje gå på en liten eller større smell,
“bare for å ha gjort det”
Det er jo slike ting man lærer av også….
Det som er helt sikkert, er at kroppen varsler
Og ja, jeg pusher – og strekker strikken – fordi jeg vil
Viljen er det ikke noe i veien med, det er kroppen…

Uansett, mål å strekke seg etter, det tror jeg er viktig

 

DAGENS BLOGGER:

Plass nr. 68 = Matvalorer
Plass nr. 89 = Iselinrene
Plass nr. 18 = Nesfotballen

 

 

Tibakeblikk til samme dato åra før:

31. mai 2015 – kraft – mine dikt

31. mai 2016 – frø – ordtak/sitat

31. mai 2017 – smertestillende

31. mai 2018 – havfruer i Mulevika

SMIL

31. mai 2019 – morgentur i bygda, med hunden Leia

31. mai 2020 – båttur innover i fjordane og bading  – 13 grader

31. mai 2021 – helga`s fargeklatter

31. mai 2022 – lærer så lenge man lever

31. mai 2023 – slik du var – saknet – mine dikt

 

Har du oppdaget det… at livet går uansett hva du gjør eller ikke gjør..
dag ut og dag inn, livet som rykker frem
hvor målet er vet vi ikke
og om det er noe mål – kan vel diskuteres
men uansett – livet er det som skjer her og nå hele tiden
om du hviler eller smiler eller er sint eller gråter
du kan pause så mye du vil
men livet tar ikke pause

 

Mette Josteinsdatter Kvalsvik
mai 2021

 

 

Siste dagen i mai 2024!
Og ukene har bestått av ren sommervarme fra ende til annen – nesten

 

 

Stå deg vel

4 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg