turvennen..

 

LEIA

 

Gode turvennen min 😀
Du verden sĂĽ glad jeg er i denne gode hunden <3
De kloke øynene.

 

 

Leia elsker ü leke i snøen.
Elsker å få oppdrag – løpe etter frisbee og andre leker.
Står og venter med sitt skarpe blikk – klar for tur og utetid.
Jeg merker godt at hun er en shetlandsheepdog – at akkurat denne hunden hadde vært fantastisk gjeterhund/sauehund.
Hun har det i seg.

 

 

Leia er en alfahunn – så hun er ganske dominant og holder orden på det som er hennes territorie, det er helt klart.
Det kan være vanskelig med en slik hund, som er alfa…
Men Leia passerte 5 år november 2021 og er inne i sitt 6 år – og er en fornøyd hund og ser ut til å ha det bra her i hjemmet hos meg.
Vi får trimmet hverandre og det at hun verner om sitt – det har vi lært.

Hun har hatt noen innbilte svangerskap som gjorde at bestemmelsen om sterilisering kom inn i bildet – og det blei gjort januar 2019.

 

 

Jeg er ikke avhengig av at Leia skal hilse pĂĽ alle andre hunder.
Jeg er forsiktig med det, og lar Leia selv bestemme – og da blir det til at hun IKKE alltid er interessert i andre møtende hunder.
Da trenger man ikke pĂĽtvinge at de absolutt skal hilse.
Hun gĂĽr sjelden godt sammen med andre hunner..
Men pĂĽ kennel er det aldri noe problemer.
Det er nok matmor som er litt stresset til tider.

 

 

Leia blei angrepet av en annen hund sommeren 2020 – og det sitter som spikret i hodet mitt.
Hunden som angrep hadde lang line og angrep da vi var pĂĽ vei gjennom et gjerde ved Mulevika, en varm sommerdag.
Hunden snaret bandet rundt føttene mine flere ganger og angrep Leia.
Sjokk!
Jeg klarer ikke kvitte meg med det – og merker jeg stivner til av og til ved den type hund – og generelt ved møte av hund. Så jeg har en vei å gå med å roe ned og ikke stresse.
Leia blei ikke skadet, da eieren kom til og fikk løst de fra hverandre – men Leia la seg flat og ga opp på en måte, og jeg trodde jeg mista henne…
Kanskje den hunden som angrep bare vernet om bobilen den tilhørte…
Men det var skummelt og en opplevelse jeg skulle ønske jeg var foruten.

Min hund er god som gull – men jeg må jo ærlig si at jeg ikke stoler hundre prosent på verken min hund eller andre sine hunder.
De har et instinkt som kan slĂĽ til.

Jeg har litt erfaring med hund, da dette er min tredje hund 🙂
Og dette er den mest lærevillige og stae hunden jeg har hatt 😀

 

 

 

#alfahunn #dominerendehund #vakreLeia #turvennen #hund #hundenmin

10 kommentarer
    1. Fine Leia, ja man blir sĂĽ UTROLIG glad i dyra vĂĽre. Min er 14 ĂĽr og begynner ĂĽ merke pĂĽ han at han ikke er den samme lenger. KJIPT!

      Nyt fredagen ❤

    2. fine Leia og jeg hvet hun er snill ,har jo truffet henne ,men en skal aldri stole 100% pĂĽ noen hunder ,sĂĽnn er det en hvet aldri om det skjer noe som fĂĽr hunden til ĂĽ gĂĽ til angrep ,sĂĽ en mĂĽ passe pĂĽ ja sĂŚrlig om der er barn tilstede

    3. Vakre Leia, med sin sterke og verdifulle personlighet. Så langt som jeg klarer å se, så et dere et perfekt par. Synd at slike hendelser skjer, som fester seg som et vondt minne. Får håpe det var og blir den ene gangen. Dere to gir i alke fall oss lesere bare flotte opplevelser. 🤗 Tusen takk og god helg. 🤗 Klem

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngü personangrep og sjikane og prøv ü holde en hyggelig tone selv om du skulle vÌre uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver pĂĽ nett.

Siste innlegg