ung jente – tankespinn……laluna…

 

Ung jente…..
Orker ikke fullføre videregående – handelsskolen – lei skolegang.
Får jobb på et bakeri på Nordfjordeid – sjefen er alkoholiker – flytter meg over til et gatekjøkken med arbeidstid på kveldstid – ikke ok får meg på 16,5 og jeg sier opp etter en uke….
Kommer hjem til mor og far.
Hva skal jeg gjøre nå??
Min mor har gått på Fredtun folkehøyskole i Stavern.
Jeg bestemmer meg, tar skjeen i egen hånd og ringer Stavern – snakker med en hyggelig dame der som tar imot muntlig påmelding – sender meg papirer – og jeg er kommet inn på Folkehøyskole – Helse og sosial – 1984/1985.

Ung jente som tror hun vet alt.
Hun røyker for det meste sigaretter – men rulletobakk innimellom.
De fleste røyker joo…

Som 1 av to sunnmøringer slår jeg meg ned på skolen.
Mor og far har kjørt meg hele veien – innom Drammen og besøke tante og onkel – så videre til Stavern, vinke adjø, og jeg har fått mitt rom for året; FREDRIKSTAD – med en ung jente fra Fredrisktad som romvenninne.
Jeg kom først, valgte seng først og det var ok heldigvis.

Dette året….
Så mange bekjentskaper fra inn og utland.
Militærleir like ved…..
Hele verden for mine føtter.
Mitt bygdespråk blei avslipt og ord blei forandra sakte men sikkert til et “finere” og mer “forståelig” talesett.
Joda, for å være KAV sunnmøring ute fra havet var det ikke alltid enkelt å bli forstått.
Men det gjekk seg til da.
Som mange sa; de synes det høres ut som en syngende dialekt….

Et fantastisk år – skole – skolekor – fritid – Larvik – masse sprell – Stavern – spenning og et år med stor læringskurve.

 

Når man er borte fra sine foreldre – må klare seg selv – selv om man bor på en skole – så vokser man.
Iallefall gjorde jeg det.
Men jeg var jo ikke voksen – selv om jeg mente jeg var det.

 

17 år og ferdig med folkehøyskole…
Søkte masse jobber….
For hva skulle jeg så gjøre… etter skolen?
Norge vant Grand prix med “La det svinge”…..
Mor og far kom og hentet meg – hadde fått jobb som “stuepike” på Lindstrøm hotell i Lærdal.

Et sorgens kapittel og man tror ikke livet går videre siste skoledagen og nesten alle gråter og tar farvell.

For en tid!!!

Noen har jeg kontakt med fortsatt 🙂

Det var et godt år.

Det er rart å komme tilbake til Stavern – der jeg tråkket gatene i et helt år.

Og det er rart å komme til Lærdal og se der jeg jobbet på hotell en hel sesong – fra mai til oktober.

Jeg nærmer meg 18….
Flytter hjem og får jobb via NAV på en klesbutikk – der alle mine penger går til KLÆR   hihihi
Og jeg tar sertifikatet – betaler litt selv men får mye hjelp av mine foreldre.
Klarer oppkjøring og alt.
Har søkt jobb i Oslo.
Skrev et brev til Ullevål sykehus der en venninne av meg jobbet, og fikk svar om ansettelse januar 1986.

Første dagene i januar – kofferten og meg drar til Oslo.
Der blei jeg værende ut året 1997.

 

På de årene ble jeg fort voksen.
På godt og vondt kan man si.

 

Jeg har en kategori her inne som heter LALUNA – og der ligger mye av tidens tanker fra året 1988 og fremover.

Å skrive er min medisin.
Jeg elsker livet – er glad i hver en dag 🙂

 

 

Tankespinn tilbake i tid da jeg leste innlegget under her:

 

 UTIFRILUFT <3

 

Jeg dveler ikke ved fortiden, men det er DEN som innhenter meg av og til.
Heldigvis har jeg lært meg å sortere, og slik vart det liksom, livet mitt 🙂

Jeg hadde ikke stått akkurat HER i dag, tenker jeg, om jeg ikke hadde opplevd det JEG har opplevd.
Sånn er det med oss alle <3

 

#tankespinn #littavhvert #ungjente #laluna #minnebok

10 kommentarer
    1. Slik er det, man har ikke vært den en er om ikke har akkurat sine opplevelser. Det som former en til å bli seg. Tankespinn og refleksjoner bakover må være greit. Vet om tårer etter avslutta folkehøgskole-år. Og skriving har mange element i seg; bearbeiding, kreativitet, reise, komponering…nesten som å male et bilde. Riktig fin søndag 🙂 <3.

    2. Jeg er veldig glad jeg har de opplevelsene i bagasjen som jeg har 🙂 Jeg er blitt MEG, og det er jeg veldig glad for. Så koselig å seg på bildene av deg fra de ulike tidene 🙂 Og høre din historie <3 klemmer <3

      1. Tusen takk 🙂 Ja det er godt å dele, tenker jeg – og slik vi er i dag, er tiden som har formet oss <3 klemmer tilbake til deg 🙂

    3. Så koselig innlegg, og bilder! Du var vakker den gangen også 😀
      Veldig koselig å lære deg mer å kjenne. ❤
      Jeg kunne også gått på folkehøyskole, men kom samtidig inn på Handelshøyskolen, og da valgte jeg det. Tror jeg hadde hatt godt av et slikt år..

      De valg man tar, og det vi opplever, former oss på godt og vondt til den vi er i dag, og sånn er det å leve tror jeg.

      Takk for at jeg fikk innblikk i minneboka di! 🙂❤

    4. Du verden ,, der fikk man jaggu et flott og herlig innblikk i viktige faser i livet ditt 😀 Der skjedde det mange beslutninger i løpet av få år : D Kjempespennende 🙂 Minner meg på at jeg har stoppet opp med beretningen om Mitt Liv. Men det er mer på gang… bare litt tungstarta, for å si det sånn 😀 Tusen takk for et herlig innlegg 🙂 Klem

      1. ja av og til kommer disse minnene så klart frem at man bare må dele noe av de 😀 Gleder meg til mer fra din side – fra ditt liv! Tusen takk! klem

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg