ei lita rose..

 

Denne fortalte jeg litt om i ventetida før jul
Og bildet dukket opp i luke 23 i min adventskalender 🙂

Denne rosa laget jeg hos bestemor

Og her er teppet jeg skrev om – som bestemor laget av disse rosene

 

 

 

 

Teppet er nesten like fint nå som for over 50 år siden 🙂

Jeg husker ikke hva rosen heter..og hva den het den tingen man laget rosen på…
Men det minner meg alltid om barndommen i Gjerdsvika.

Minner fra mine “ekstra besteforeldre” som ikke fikk barn selv, men “lånte” mamma fra hun var veldig liten.
Og slik ble det til at de blei mine ekstra besteforeldre.

 

~¨~¨~¨~¨~¨~

 

 

Minna som strøymar på,
ut i frå ei lita rose
Minna om den farne tida
Det som var
Dei varme sommardagane og småe barneføter
Nysgjerrigheita og den gode friheit
Sykle på bestefars gamle sykkel
Den svarte sykkelen med netting på hjula
Store og tunge og breide hjul
Så vidt eg rakk over styre,
på to hjul

 

Ei lita rose som bestemor laga
Tålmodig i læring, dei småe henda
Lage ei rose i rosa farge,
med litt brunt rundt, kor fin den vart.
Bestemor sitt teppe, så fint det er
I det ligg disse minna, det er så lenge sida.

 

Bestemor og bestefar i Gjerdsvika dei var
Så glade for oss når vi kom på besøk
Det spennande loftet og dei gode sengane
Frukost på trappa og trappestol
Ei lita rose gir minne i fleng
Og kan ikkje kjøpast for nokon peng

 

Mette Josteinsdatter Kvalsvik

 

#rose #minner #littavhvert #farnedager godeminner #trappogtrappestol #tankerblirtilord #minedikt #etdiktomdagen #minneifleng

12 kommentarer
    1. Ble rørt av slike minner. Kunne tenke meg å lage ulike blomster som kan bli et teppe en dag:)
      Kanskje kan jeg ha det som et mål:)
      Fine ord🥰

    2. Så koselig! Det minner om det sol kalles nupereller tror jeg 🤔😀
      Var ihvertfall det som datt ned i hodet mitt når jeg så det. Veldig koselige minner 🥰❤

      1. Ja det er koselige minner 😀 Tror nupereller er hekling – og dette var en liten ting man surret tråen rundt 🙂 Tror faktisk natheless har en slik i kjelleren – som man lager roser av 😀

          1. Men nupereller – ja det prøvde jeg å lære av en annen bestemor.. – men det var litt for smått å styre med for utålmodige små never 😀

    3. Så fint teppe da. Jeg tror jammen jeg har den redskapen man lager sånne blomster med nede i kjelleren et sted. Du var heldig som hadde ekstrabesteforeldre da. Koselig minne med det teppet. Klemsiklem 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg