favorittkaka

“MIN FAVORITT-KAKE”
kjempegod

 

Denne fikk jeg servert for mange år siden – lettvint å lage – sette i frysen – ta opp og servere på null komma null.

Og så god som den er!!

Så denne har fulgt meg siden første gang JEG fikk servert den av en venninne 🙂

I dag er det feiring i familia og mi svigerinne bestillte denne av  meg – så her kommer oppskrift og bilder:

250 gr mandler  knuses i miksmaster/hurtigmikser

250 gr melis

4 eggehviter

1 ss hvetemel

1 tsj bakepulver

Alt blandes/vendes inn og helles i rund form

170 grader – nederst i ovnen i 30 minutter

 

Fyll:

50 gr smør

1/2 dl sukker

1 dl fløte

4 eggeplommer

1 tsj vaniljesukker

 

Smelt smør og sukker – tilsett eggeplommer, fløte og til slutt vaniljesukker og gi det et oppkok på et par minutter

Kjøl av bunn og fyll – og legg fyllet på.

En boks fruktkoktail opp på fyllet – og til slutt pisket fløte.

Av og til synes jeg det blir lite gult fyll og lager dobbel porsjon.
Jeg bruker ca 3-4 dl fløte

I dag strødde jeg sjokoladebiter fra Freia opp på toppen – andre tider bruker jeg ingenting til pynt

Man kan lage bunn og fyll og fryse kaka så den er klar til å taes ut og pyntes ved behov.

Mmmmmm god ja!!!

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

#godkake #favorittkake #bakekake #fløte #fruktkoktail

 

6 kommentarer
    1. Scrollet meg nedover med rumlende mage, for jeg er sulten. Bør vel finne på noe sunt, men den syndige oppskriften din lagrer jeg. Tusen takk! ❤️

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg