Så er Marita heime denne helga, fra Ålesund by, og da må vi gå tur i bygda. Barndomsvenninner – og fyller 50 dagen etter hverandre. Gode kjekke og snille Marita som jeg har kjent siden barnsben.
Det er fortsatt tidlig og solen har ikke rukket å komme så langt. Men vi rakk sola på turen vår denne flotte formiddagen.
Når man har reumatiske diagnoser, kjenner man til litt smerter. Og smertene kommer og går. Det er ikke mye en bestemmer selv, uten om det å bruke smertelindrende medisiner.
Prøve å ta dagen ; stå opp med solen og følge den og når solen går ned, har du klart denne dagen også. Kulden merkes i alle ledd. Det er et flott og stabilt vèr ute, men det har bare blitt kaldere og kaldere, og kroppen sliter. Men, bevegelse er tingen, iallefall for meg med flere. Så det er bare å stå på, og nyte kulden og det klare flotte vèret.
Jeg har startet med en ny medisin som jeg føler hjelper, når jeg husker ta den. ARCOXIA 90 mg. Betennelsedempende. Innta`s om kvelden så natten blit rolig. Fungerer for meg!
Har også startet med varmtvansbasseng-trening via reumatikerforbundet.
Men……. Stivhetenes morgener er ikke gode – og de er ikke morsomme. Det er slik en ikke unner noen.
Mr Sniff og Leia blir bedre og bedre venner. Leia blir flinkere og flinkere til å IKKE gjøre fra seg inne. Men uhell skjer, og matmor har lært hvordan Leia gir beskjed om at NÅ må hun gjøre “noe”, og MÅ ut.
Så er det slik at maten må økes i mengd etter hvert, og når man er 3 mnd flyttar man foret et hakk lenger opp og havner på streken PLUSS 2/8. Hun vokser, denne lille snuppa. Leia er flink til å “sitte” når det kommer biler. Hun setter seg automatisk nesten alltid, når bilene nærmer seg.
Hun har lært seg å “sitt” – når JEG sier det.
Hun har lært at når vi kommer til veien opp til huset, setter hun seg – og jeg løsner henne fra bandet og sier “FRI” – og da løper hun opp og bak huset. For der er plassen hvor hennes lukter er og hun kan gjøre fra seg der. Hun er slik ennå, at hun holder seg ofte, på turene, men mere og mere, gjør hun fra seg andre steder enn hjemme bak huset 🙂 Hun har lært at “venstre” betyr faktisk at hun SKAL gå på venstre side 🙂