forutbestemt

 

 

Du er deg – du har blitt slik –
eller det var forutbestemt
Fra du blei født – var veien staket ut
Eller staket du den selv, fra du åpnet dine øyne
Du blei til – tok dine skritt – og gikk dine egne veier
Du lærte deg ordene og du lærte deg makten
Du lærte deg latter og du lærte deg gråt
Du lærte å løpe fort og hoppe høyt –
når du måtte
Du er deg –
du har blitt slik –
eller det var forutbestemt

 

Mette Josteinsdatter Kvalsvik
januar 2026

 


#tankerblirtilord #etdiktomdagen #minedikt

paint

Det skjer så mykje i all stillheit, som eg ikkje får med meg, tenkjer pus for seg sjølv
Han høyrer noko, men kva det er, er han ikkje sikker på
Nei, best å kvile litt på den fine puffen til mor, før jakten startar

emoji

 

 

skal ein alltid avslutte med eit smilefjes
ikkje punktum
men eit smilefjes eller eit hjarte
kva meining gir det
du smilar og seier “hade” fysisk
kan du ikkje gjere det skriftlig også
“hade” og smilefjes bak
eller har det ei anna betydning brått

korrekt skriveform er nok utan alle desse tegna
men for å fargelegge litt meir, puttar du på eit hjarte eller eit smilefjes
kan det tolkast feil
når det er hjarte før og etter
smil, større og mindre glis
surefjes kan ikkje mistolkast
eller lei seg
sinte fjes
ei stjerne eller tre

vi beskriv situasjonar med slike emoji som dei heiter
litt for moro sin skyld
litt for at det ser fint ut kanskje
og litt for at den som mottek forstår kva du meinar
tre hjarte betyr noko spesielt
eller ikkje
eit eller to hjarte
ei sol eller noko anna
slik har det vorte
du brukar desse emoji for alt dei er verdt
dei har komt for å bli
men…

 

Mette Josteinsdatter Kvalsvik
januar 2026

 

 


#tankerblirtilord #etdiktomdagen #minedikt

tankespinn inn i dagen

 

God morgen Norge!

 

Det kom brått mye snø på disse kanter
Fra en januar og februar med frost og brannfare – til snø i store mengder – etter passert midten av februar
Tenke seg til for en fantastisk start på det nye året
Og så er vintermånedene snart historie
Men la gå… det er ennå mye vinter igjen
Februar er her ennå – og da det skulle komme regn  – kom det mer snø isteden
Det er is under all snøen – skummelt – så det er viktig å trå forsiktig

 

Det er jo ikke ønskelig å ende turen med knall og fall og brudd både her og der
Nei, brodder er tingen – men, det er jo ikke alltid en tror det er is der det faktisk er is – og da er gode råd dyre, kanskje

Snø er det – og snø blir det – kanskje både i mars og april

Påska er jo lekker – med snø
Men, den er like lekker UTEN snø

Hva foretrekker du?

 

 

Jeg sitter og googler litt om FOTSONE-TERAPI
Jeg elsker å bli massert under føttene – og det gjør skikkelig vondt til tider – men jeg tror jeg trenger terapi
Har du vært hos Fotsoneterapeut – Refleksolog?

Det er forskjellig man trenger, til mer voksen man blir
Vedlikehold –
både det man selv kan gjøre og det andre kan hjelpe med
Trening klarer man jo selv å styre, til en viss grad
Styrke og utholdenhet – pust – balanse
Også er det noen ting som er godt å få – som massasje
Tar du vare på deg selv?
Ja, altså gir deg selv litt økt velvære – som spa – massasje av skuldre og nakke – føtter…hodemassasje
Det eneste er jo at det koster så mye
Alt slikt er dyrt og det er kjedelig

Hvem har råa til slike behandlinger, være seg kiropraktikk eller  annet –
som kan hjelpe til en bedre hverdag på så mange måter
Det koster for mye

Nei…. skal ikke marme om slike ting –
for kommer man inn på slike ting –
må man jo ikke glemme tannhelse osv…
Og er det noe som er dyrt… ja….

Snakk om tannhelse – så er det dagen i dag, for min del….
Tannlegeskrekk – det er ikke godt å ha – og det har jeg – men ikke i så stor grad som jeg vet andre har
Men den er reell – det er helt sikkert

 

Tallene i “dagens blogger” er som de er, fra tidenes morgen, tilfeldig trukket,
da “tankespinn” ikke var som det har blitt i dag

Så blei det til at jeg bare brukte samme tallene –
men hver gang jeg hadde et “tankespinn”-innlegg,

begynte jeg å gå ett tall ned for hver plass –
og siden har det blitt slik – plasseringen rykker stadig nærmere bloggtoppen, topp hundre –

og forbi 😀
Derfor er tallene som de er!

 

DAGENS BLOGGER
i skrivende stund:

Plass nr. 94 = Babua-Hottmon

Plass nr. 16 = Zoeticworld

Plass nr. 45 = Cleopatra

 

 

 

Tilbakeblikk til samme dato åra før:

 

23. februar 2016 – I will always love you – Whitney Houston

 

23. februar 2017 – Marita, Lexi og Leia – Heid tursti

 

23. februar 2018 – OL og tur med hunden Leia

 

23. februar 2019 – Runde – slått i bakken – på tur i godt lag med Marie og hunden Leia

 

23. februar 2020 – Ulldorre – heimelaga – mine dikt

 

23. februar 2021 – Utetid – til Muletua i godt lag med hunden Leia

 

23. februar 2022 – Dette været – under snø – Dollie

Knust krabbe – kroniker

23. februar 2023 – Riter

 

23. februar 2024 – Rød Islender

Stemma frå det indre – mine dikt

23. februar 2025 – Paint

 

 

 

Stå deg vel der du er –
og lag dagen så god som du kan

 

 

Ny uke og nye muligheter 

 

diamantar

 

 

er diamantar ei dame sin beste venn
om du får diamantar, då blir du lykkelig
dei glitrar så vakkert og legger seg så elegant rundt nakken
eller henger så fint i øyre
eller klirrar svakt rundt handleddet
diamantar
kva skal du med det
er det det som er viktig
vise fram
dei kan vel like godt være falske
kven veit
uansett kva du har hengande rundt nakke, handledd, øyrepynt eller kva
er det dèt som gjer deg lykkelig
for alt her i verda, så er det diamantar som gjer susen
nei takk
eller ja takk
det er ikkje viktig, tenkjer du
det viktige er ikkje det materielle
det viktige er ikkje alle gaver i verden
du kan ikkje bli kjøpt
eller kan du det
du er solgt på minuttet av eit par diamantar
penger bestemmer?
då er lykka komplett?
velstand
rikdom
ja takk til alt
det er klart – du vil ikkje stå på bar bakke
men tryggleik, kva med det
du vel tryggleik og kjærleik fram for alt anna
ikkje ein diamant kan erstatte det
eller….

 

Mette Josteinsdatter Kvalsvik
19. januar 2026

 

 


#tankerblirtilord #etdiktomdagen #minedikt

fjellski med feller

 

MOSVARDEN
Fjellski med feller

Ikke bak-glatte – og litt fram-glatte
Det herket mer enn det var til glede, mot slutten – og for egen del blei det visst 4-5 knall og fall og på Mr C blei det med det ene
Men, det hadde ikke behøvd bli knall og fall – så all skyld går til fjellskia 😀   hehehehe
Men det var tungt ja….
Og noen gnagsår blei det også – ikke på mine bein, for å si det slik

Titusen skritt og mer så til – forbrente kalorier – glede og forbannelse – noen gloser gikk løst oppe i fjellheimen til tider

Men på toppen var det servering til 5 stjerners restaurant – med hjemmelaget kakao, skiver med godt pålegg og noe søtt som gir energi sånn ellers
Så det stod egentlig ikke på
Det var bare at kreftene ebbet ut etter første nedoverbakken – med feller som herket og harket og ga gli når det ikke skulle være gli osv
Men vi kom oss helskinnet ned – til slutt
Og en skulle ikke tro det – etter knall og fall og fortvilelse og null krefter
La gå – det er helt frivillig – ikke sant?!
Og vi klarte det!

 

Spenna klare 👍⛷️🫶  Og ved godt mot – og glade kan vi være over å ikke vite hvor strabasisøs turen skulle bli….

 

 

Og det er laaaaangt å gå….
Noen måtte helt ned i kjelleren for å hente ut krefter – men sånn er det
Det er godt man virkelig HAR en kjeller å gå til da, tenker jeg

 

Vi fremme ved målet….

 

Godt med en pause på toppen 🥰 Men det er kald vind

 

Så er det returen

 

Søndagsturen er i boks og ettermiddagen inntas horisontalt – med fyr i peisen og en god slump kaffe i koppen

Det var min første tur til Mosvarden på ski!
Og kanskje også den siste…. på ski

endringane

 

Du ser brått naturen på ein ny måte
Berre tilfeldig, fordi du snur deg der og då, og ser bort i fjellet
Var det slik i går
Så kvitt og grått og mørkt, og flott
Dei kvite flekkane som smeltar bort,
og lagar fjellet flekkete
Det er ikkje så lenge sidan det var heilt kvitt,
og lyste opp så vakkert
No mørknar det
Det er litt rart,
å sjå mønsteret i fjellet;
kvitt og brunt og grått og….
Endringane
Akkurat slik som i oss
Endringane dag for dag,
år for år,
og brått ser vi det vi ikkje såg i går

 

Mette Josteinsdatter Kvalsvik
18. januar 2026

 

 


#minedikt #etdiktomdagen #tankerblirtilord

litt farge gjer susen

 

 

litt kamuflasje, så er du der
litt pudder her og der
farge i kinna
litt svart rundt augene
lepestift
då er du klar for dagen
rituale som gjer at du ikkje føler deg naken inn i dagen
litt farge i tilværelsen
og det skjer ikkje kvar dag
men du ser forskjela
er det så nøye då
er det det
tja
trur det er litt nøye
velværet i kvardagen
sånn på jamna
litt farge gjer susen
på gråe dagar spesielt
du merkar forskjela
kamuflasje eller ikkje
velvære i det ytre

 

Mette Josteinsdatter Kvalsvik
16. januar 2026

 

 


#minedikt #etdiktomdagen #tankerblirtilord