ingenting

 

 

du føler det stopper opp
stille stille og helt tomt
det suser i ørene
og det er eneste lyden du hører, suset
blikket fanger ingenting
nesten som det svartner et lite øyeblikk
så er du tilbake sakte men sikkert
det flimrer for øynene
du hører stemmer rundt deg
og du smiler
borte noen sekunder
en liten “time-out” på en måte
rister sakte på hodet og er der igjen
“falt bare i tanker” sier du
dere ser utover vannet, trykker dere nærmere hverandre der på benken
hva tenkte du på da
ingenting

 

Mette Josteinsdatter Kvalsvik
3. februar 2026

 

 


#tankerblirtilord #etdiktomdagen #minedikt

so what!

 

 

ingen er perfekt
absolutt ingen
det er vel soleklart det
ikkje sant
at ingen er verken feilfri eller perfekt
korleis ser dei ut dei som er perfekte
kva og kven er modellen for det
så vakker kan du være, som berre juling
men er dèt det å være perfekt
er det dèt å være feilfri, å være vakker
dyktig og rik med alt du kan ynskje deg
perfekt

det perfekte livet
det er der lykka er, bak penger og makt
men det er vel å tru litt for godt kanskje
ingen er perfekt
og ingen er feilfrie
noko har nokon gjort, som gjer at det ikkje er så glamorøst som det eigentleg er,
på baksida,
i det skjulte
men kva så
den om det og du om det

lykka i livet er heilt andre ting kanskje
enn å hige etter det perfekte
åååå det er så vanskeleg
kjem du i mål er vel spørsmålet
eller set du deg ned med fornøgdheit og tenkjer;
ah så deilig,
ditt liv,
di glede,
di lykke,
ikkje perfekt og heller ikkje feilfri
so what!

 

 

Mette Josteinsdatter Kvalsvik
februar 2026

 

 


#tankerblirtilord #etdiktomdagen #minedikt

hestehov

Det blåser storm i kasta ute på
FLØ

Men vel verdt turen i dag – da jeg var på jakt etter hestehoven
Og jeg vet akkurat hvor jeg skal lete
For JEG har ikke sett hestehoven ennå… og i dag var den der!

 

En tur ut i vinden –  bare for å få noen skritt langs veien der ute på Flø
Lufte hodet og tankene….

Gå litt langs stranda og se på de som prøver bølgene på surfebrett
De er tøffe!

 

Hestehoven er her!
Yeeeee!

 


Det blåser så tårene flagrer

 


Midt i bildet – nesten usynlig – flyr det et tjelde-par 🙂
De er også kommet!
Og ja – de har vært en stund da…. men det er herlige vår-tegn på gang ute for tiden

 


En figur/ansikt i sanden

 

 

Det var en del surfere ute i bølgene i dag

 

 

Lag deg en fin fin tirsdag videre, der du er

 

 

kroppen brast

 

Kven hjalp deg på det værste
Du tenkjer på det, då alt var det reinaste kaos
Hjerna var omsnudd og nervane låg på utsida – utan at nokon såg det
Kven hjalp deg?
Du ville ikkje at nokon skulle vite
Du ville ikkje at nokon skulle forstå
Trudde det var til eit nederlag å sjå
Spent som ein boge, for at noko skulle skje
Berre du klarte deg så lenge…..

Du måtte halde ut  akkurat så lenge…. til alle var trygge
Då kunne du senke garden
Når angsten byrja sive ut, lettelsen ga frå seg eit gedigent sukk,
og kroppen brast i tusen knas
Allikevel var du stille, det var for lenge sidan no
Bearbeidelses-prosessen var i gang

 

Mette Josteinsdatter Kvalsvik
3. mars 2026

 

 

 


#tankerblirtilord #etdiktomdagen #minedikt

paint

Tenk å finne ein mjøleskvett her ute!
Kven har gløymt mjølka si?
Nei, det er vel best med vatn vel?
Men ein liten smak gjer ingenting
Ingen som ser oss akkurat no
Berre ein slurp til – so går vi tilbake

elskar og hatar

 

 

Fortida rasar forbi
Det flimrar for augene
Så lenge sidan
Men allikevel, som det ikkje er år imellom
Du ser deg sjølv ta farvell – står ved ein benk i kyrkja
Du er berre tenåringen sjølv
Ung og umoden, men allikevel som ein vaksen, trur du
Veslevaksen

Livet skjer der og då – time for time
Kjærleikssorg og forelskelsar om ein annan
Ung og framadstormande, usikker og sikker, på same tid
Lagar eit sjølbilde på vaklande grunn
Så skjørt og på same tid med styrke og kraft
Du høyrer noko, og tek det til deg, rettar ryggen, men ikkje for mykje
Du elskar folk og elskar utfordringar, og tek ting på strak arm
Ingen redsle, berre pågongsmot

Fortida rasar, og det flimrar for augene
Så lenge sidan, men allikevel som det var i går
Redsle for alt
Frykt for så mykje
Raseri for så meget
Du elskar og hatar – og det går ikkje å kombinere
Du gjer det allikevel…

 

 

Mette Josteinsdatter Kvalsvik
februar 2026

 

 

 

#tankerblirtilord #etdiktomdagen #minedikt

bobillivet weekend – søndag


Bobilen har fått navnet Olga
Først kalte vi den “rustolga” fordi det var noe rust under bilen,
og det har vært noen reperasjoner på den som ikke kanskje var forventet…
men det er ikke så fint med
 “rustolga” –
så da blei det OLGA da 😀

🌤

God morgen fra
NES I HALLINGDAL

Det er søndag og barnedåp
Hele grunnen til at vi tok denne turen med bobil 🙂
Ja vi kunne kjørt med personbil også…. men vi har jo huset med oss – så det er helt greit det 🙂

Det er minusgrader i skrivende stund – og sola er på vei opp

En fin dag å ha barnedåp på 🩵

 

Så er det på tide å starte på hjemreisen 🚍

Vi takker for oss like før kakene kommer på bordet 😅

☕️

Men vi får med varme kanelsnurrer på turen

Det lakker og lir mot kveld.  Klokka er nesten 18.30 og det er fortsatt lyst ute.

Vi har ca 2 timer og 20 minutt igjen av turen 🚍

 

Under her er link til drn fantastiske helga vi har hatt 🙏

 

FREDAG

LØRDAG

du løy

 

 

Du løy for alle andre
Du løy ikke for din kjære
Du løy for deg selv
Du løy for fasadens skyld
Du løy for dine barns skyld
Du løy for å skjule
Du løy fordi du var skamfull
Du løy….

Men vet du hva, så blind kunne du være
Mange så, og mange hørte og forstod
Hvorfor sa ingen noe da, når så mange visste
Ikke alle, selvfølgelig, visste hva som skjedde bak lukkede dører
For du blei flink til å pynte på, holde maska, med stive skuldre
Var det en hvit løgn
Var det nødvendig
For å overleve, ja….

 

Mette Josteinsdatter Kvalsvik
februar 2026

 

 


#tankerblirtilord #etdiktomdagen #minedikt

 

 

 

 

 

Hvit løgn er en uskyldig, ikke ondsinnet eller grov løgn eller et tvetydig utsagn.
Man tyr som oftest til en hvit løgn for å skåne noens følelser
kopiert fra nettet

bobillivet og bobilweekend – lørdag og Langedrag

 

 

Bobilen har fått navnet Olga
Først kalte vi den “rustolga” fordi det var noe rust under bilen,
og det har vært noen reperasjoner på den som ikke kanskje var forventet…
men det er ikke så fint med
 “rustolga” –
så da blei det OLGA da 😀

 

God morgen fra
LANGEDRAG
Jeg lurer på om jeg hørte ulve-uling i natt….og Mr C kan bekrefte det 🐾

Nå er det liv i leiren her
Sola siger så smått opp og hundene får sikkert mat Det er masse lyder fra hundegården
En gruppe mennesker er på vei til sin opplevelses-tur i skrivende stund der klokka er 07.30 Skal tro hva DE skal oppleve?
Vi skal oppleve sammenmed barn i alderen 5 til 1 år i dag – da vi er sammen med min tantejente og hennes barn
Det er stor stas å være sammen her på Langedrag – og det å kunne ta reisen hit sammen
Vi koser oss!

Nå er det frukost i bobilen – mens de andre spiser frukost oppe på Langedrag
Og når klokka nermer seg 10.00 – åpner det inn til selve Langedrag – for oss som bor i bobilen  🙂

Så er vi i gang

Vi opplever ulver, gauper, reinsdyr, villsvin, geiter, kaniner, sau, elg, rev og mye annet

Her kommer bilda og forteller sitt
Det eneste jeg kan si, er at ulvene og Tuva stjal hjerte mitt
Ulven har jeg fått oppleve ule – og på ganske nært hold
Og Tuva som uler til ulvene – da begynte jeg å gråte
Hvorfor?
Det var bare vakkert

 


Ulven altså ❤️

 

For en opplevelse!
Og så er det jo spesielt å få oppleve det sammen med barn også
Gleden og hele pakka🫎🐐🐾

Full av takknemlighet 🙏

Fulle av inntrykk har vi dradd fra Langedrag, og parkert oss på Nes i Hallingdal

 

I går