fordi du ikkje vil

 

 

på mange måtar er du så nært
på andre måtar langt vekk
men du kjenner att augene, og glimtet dei får,
av og til
på mange måtar så veldig nært
og på andre måtar har det bygd seg ein avstand
ikkje fordi du vil det
men fordi det skjer
og kvifor det skjer, forstår du ikkje
men, du forstår det allikevel

det er den aksepten som er tung
du vil ikkje ha den i sekken, men den snik seg etter
tårene renn sakte, og på mange måtar er det godt
og på andre måtar er det berre sårt
fordi du ikkje vil
men du må
for det er livet det
å sjå

 

Mette Josteinsdatter Kvalsvik
6. februar 2026

 

 


#tankerblirtilord #etdiktomdagen #minedikt

paint

søstre
tvillinger
eller “bare” sjelevenner
like og ulike på samme tid
det viktigste er samholdet og vennskapet
venner for alltid

ny uke

 

Det er mandag – ny uke og nye muligheter

Påska nærmer seg med stormskritt
Ute er det nå NULL grader

I går kveld blåste det storm i kasta og det snødde i bygene som føyk forbi

I dag er det foreløpig opplett

Vakkert lys ute i havet i går – på en runde ute – etter en stillesittende helg med mye informasjon
Årsmøte i NRF – Ålesund

 

 

Men som sagt – det er mandag – ny uke og nye muligheter

 

Stå deg vel!

 

 

på gjerdet – repost mine dikt

 

 

Om du sit
for lenge på gjerdet,
kan du brått gløyme
kvifor du
i det heile tatt
sit der

 

Mette Kvalsvik
22.08.17

 

 

 

#repostminedikt #etdiktomdagen #tankerblirtilord #minedikt

under stjernehimmelen

 

 

under stjernehimmelen
du kikar opp
er du der oppe
ser du meg
kven er der
er alle der
under eller over stjernehimmelen
eg ser deg ikkje
men eg tenkjer på deg
og sender mine tankar til deg
eg saknar deg så
og tenkjer; er du der, over stjernehimmelen
og ser ned på meg, under stjernene

i tonkane mine er du der oppe
og eg smilar opp mot stjernene
“hei” eg er glad i deg
eg kan prate slik, her under stjernehimmelen
å kike opp og la tonkane flyge mot deg
då veit du at du er sakna
då veit du at eg saknar deg
då veit du at eg er glad i deg
då veit du
under eller over stjernehimmelen

 

Mette Josteinsdatter Kvalsvik
februar 2026

 

 


#tankerblirtilord #etdiktomdagen #minedikt

helgeutfordring

 

Helgeutfordringen denne gangen er:

Sett ovenfra

 

 


Flytur fra Gardermoen til Ørsta

 

 


Rose sett ovenfra  😀

 

 

Dette siste bildet er fra turen vår til KØLN i fjor sommer – og vi tok gondol

 

Så her var mine bidrag til helgens utfordring fra bloggeren Margrethe Utifrilift

 

 

T u s e n   t a k k
f o r   d i n e    h e r l i g e
o g
e n g a s j e r e n d e
h e l g e u t f o r d r i n g e r
💚🫶💚

du faller

 

 

 

du faller
uten forvarsel
det bare skjer
og du føler du forsvinner
innover og
nedover
synker sakte men sikkert
til du henter deg inn og bremser opp
pusten trekkes helt ned i mellomgulvet
du holder den der bare bitte litt ekstra
for å kjenne du lever
så puster du ut og lukker øynene
du faller ikke lenger
og tilstedeværelsen siger på
du er her igjen
åpner øynene og trekker pusten dypt
det bare skjer av og til
at du føler du forsvinner
innover
faller nedover
og synker mot det ukjente
så puster du
helt ned i mellomgulvet og forbi
du er her igjen

 

Mette Josteinsdatter Kvalsvik
3. februar 2026

 

 


#tankerblirtilord #etdiktomdagen #minedikt

tankespinn inn i dagen – lykkedagen

 

God morgen Norge!

Det er vår, når krokusen viser seg frå si vakraste side
Hestehoven har stukket hode frem, og snøklokkene vaier med  i vinden
Snøklokkene, vakre hvite, står i klynger over alt
Også har vi kusymra, den vakre og gyldne gule
Åh – det er så mange slags vårtegn!
For ikke å snakke om blåveis og hvitveis, påskeliljer og annet vakkert
Ja, for ikke å vevne selveste tulipanen

Det er vakkert dere, ikke sant?!

Det er glede langt inn i hjertet, når alt livner til etter en lang vinter
Selv om vinteren på disse kanter har vært snøfattig til tider – og barfrosten har vart i uker
All snøen kom i november….og da kom det mye…
Den hardeste vinteren er over for denne gang, og lysere tider er i anmarsj

Dagene er lengre og kveldene lysere
Det er godt å komme ut i hagen å gjøre noe der
Klippe ned greiner som ikke skal vokse lenger, rydde og plante på nytt

Det er vår!

 

Og har du ideer om såing for våren – som f.eks. tomater, paprika, solsikker og annet…. ja da er det bare å sette i gang
Hos meg spirer det nå – og det er sååå spennende å se om det blir noe i år

 

 

 

Tallene i “dagens blogger” er som de er, fra tidenes morgen, tilfeldig trukket,
da “tankespinn” ikke var som det har blitt i dag

Så blei det til at jeg bare brukte samme tallene –
men hver gang jeg hadde et “tankespinn”-innlegg,

begynte jeg å gå ett tall ned for hver plass –
og siden har det blitt slik – plasseringen rykker stadig nærmere bloggtoppen, topp hundre –

og forbi 😀
Derfor er tallene som de er!

 

DAGENS BLOGGER
i skrivende stund:

Plass nr. 92  = Minhelse

Plass nr.  14  = Psykopati

Plass nr. 43  = Turogtrening

 

 

Tilbakeblikk til samme dato åra før:

20. mars 2016 – Kusymra

20. mars 2017 – Alt man finner – og hunden Leia

20. mars 2018 – Gullunger – bloggeren Frodith – masker og utetid også med hunden Leia

20. mars 2019 – Sorg

20. mars 2020 – Å vente på svar – det snør det snør – våren er her…

20. mars 2021 – Velmenende – takk for at du bryr deg

20. mars 2022 – Det er i motbakker – Storehanen i godt lag med Mr C og hunden Leia

20. mars 2023 – Adjø  Eget liv

20. mars 2024 – Sykdom suger

20. mars 2025 – Internasjonale dagen for lykke

 


Den internasjonale dagen for LYKKE

I 2012 vedtok FNs generalforsamling å gjøre 20. mars til den internasjonale dagen for lykke (A/RES/66/281).

Dagen markeres for å understreke at lykke og velvære er et universelt mål for alle mennesker på jorda, og at dette må tas hensyn til i medlemslandenes nasjonale planer.



 

Det er fredag og det er helg
Lag dagene dine så gode som mulig, og stå deg vel

 

kva veit du

 

 

 

det bor noko i oss alle
redsle
kjærleik
styrke
sinne
underdanigheit
kampvilje
pågangsmot
tristheit
det bor noko i oss alle
om det er glede eller sorg som inntar vårt indre
så bor det noko der
du kan tenkje for deg sjølv; tiltakslaus
men kva veit du

 

Mette Josteinsdatter Kvalsvik
4. februar 2026

 

 


#tankerblirtilord #etdiktomdagen #minedikt

paint

Draumar kan være så forskjellig….
Av og til reint kaos…
og du berre flyt rundt
Er det jorda der nede?
Slepp meg ned dit!