Hmmmm
noen som kjenner seg igjen?
đ
Ny uke og nye muligheter!
Â
Â
Â
Â
Â
Â
#mandag #nyukeognyemuligheter #blogg #stĂĽpĂĽ #littavhvert
Â
Hmmmm
noen som kjenner seg igjen?
đ
Ny uke og nye muligheter!
Â
Â
Â
Â
Â
Â
#mandag #nyukeognyemuligheter #blogg #stĂĽpĂĽ #littavhvert
Â
Søndagstur i bygda.
Det er sĂĽ stille sĂĽ stille.
Klokka er ikke slaget sĂĽ mye ennĂĽ, men det er sĂĽ nydelig ute.
BlĂĽ himmel, skyer, sol og varmt.
Det er varmt for hund med mye hĂĽr đ
Havblikk
Naustrekka
Â
Spegling
Spegling
og atter vakker spegling đ
Og veien videre
Titt tei!
Og det var turen sin i dag i bygda.
Stille stille søndag formiddag.
SĂĽ kom det en regnbye eller tre innimellom blĂĽ himmel og strĂĽlende sol.
Høstver er det vi kaller dette litt ustabile đ
Â
Â
God kveld til dere !
Â
Â
Â
Â
#søndagstur #morgentur #hundenLeia #shetlandsheepdog #bygda #spegling #sjøboder #mulevikvegen #blogg #selfieÂ
Â
Det er et sterkt ord, ordet; HATER.
Men, det er nesten slik at jeg sier det rett ut; Jeg hater fluer!
Jeg mister liksom litt fatningen nür jeg hører en flue surrer rundt og hører den klasker fra vindu til vindu eller vegg til vegg.
Og spesielt om den kommer og flyr rundt meg og pĂĽ megâŚâŚ..
Og tenk om de plutselig havner i munnen!!
I nesa nĂĽr du gĂĽr fort pĂĽ tur, eller pĂĽ en sykkeltur du plutselig har fĂĽtt noe svart inn pĂĽ øyetâŚâŚ
Vet du, jeg bare hater det.
FluerâŚâŚ
Liker de ikke i det hele tatt.
De er svarte og ekle og uten mĂĽl og mening tenker jeg.
Forskjellige fluerâŚ.
Noen med lange hengende føtter â ute i naturen â i hundretall som flyr rundt hodet dittâŚâŚâŚ.
Ă
Ă
ĂĽĂĽĂĽĂĽĂĽ jeg hater de!
De smĂĽ fluene som hakker pĂĽ deg og krĂŚsjer inn i ansiktet hele tiden â nĂĽr du gĂĽr der og svetter, i fjelletâŚâŚâŚâŚ
Ă
ĂĽĂĽĂĽĂĽĂĽĂĽâŚâŚâŚâŚ.
Og de som kommer inn i huset og krĂŚsjer rundt over alt og lager lyd â flyr over maten ogâŚâŚâŚ.
Nei, sorry, men fluer er ikke noe morsomt.
Om de har noen form for viktighet her i verden vet jeg heller ikke.
Jeg prøver sü godt jeg kan ü ikke miste fatningen i andres selskap, men det gür til en viss grense, ogsü fyker jeg opp.
Fluer â ikke noe for meg nei!
Â
Â
Â
Â
Â
Â
#fluer #blogg #søndag #minedikt
Bloggeren, Margrethe â Utifriluft, pĂĽ besøk!
SĂĽ spennende!!!!
â det var det jeg tenkte, da jeg fikk melding av Margrethe om at de hadde tenkt ĂĽ ta turen til mitt omrĂĽde og hadde lyst ĂĽ treffe meg, om jeg var hjemme og det passet.
Dette har jeg ogsĂĽ hatt ønske om lenge â ĂĽ treffe denne dama â som har sĂĽ mye av de samme interessene som meg đ
Og nĂĽ kom anledningen.
Hun og Ivar kommer kjørende med bobilen og jeg tipser de om campingen i Goksøyra.
De für ogsü tips om at de kan overnatte ved huset mitt om de det vil, men de vil prøve seg en tur til Runde og Goksøyra.
SĂĽ er de vel installert og en vakker solnedgang blir utsikten deres fredags kvelden.
Det er lørdag og vi skal møtes 10.30.
Jeg gleder meg.
NĂŚrmer megâŚ.
Goksøyra i sikte etter parkert bil :.)
Det er sol og 20 varme i Goksøyra.
Og der kommer dama !!!!
HALLO!!!
Gode klemmen og skravla er i gang đ
Hilser pĂĽ Ivar og vi er klar for fjellet.
Fotograferingen er i full gang.
Flott at vi alle tre liker ĂĽ ta bilder đ
Margrethe er IKKE glad i høyder og liker ikke ĂĽ gĂĽ sĂĽ langt ut pĂĽ kanten, men litt tør hun đ
#selfietime
Flotte Margrethe đ
Latteren sitter løst hos oss đ
Koser oss i fjellet!
Vi ser ned til #Rundefyr đ
Tar oss ei pause her og drikk litt vatn og spiser plommer.
#skyer
Her skytes det bilder â og Ivar berre kosa seg med damene og masser av havsuler đ
Vi er pĂĽ #Rundebranden og Margrethe kjenner pĂĽ litt slik høgdeskrekkâŚ.
Vi traff en gjeng med smĂĽ og store som skulle til Runde fyr og overnatte đ
Vi er i siget mot #Lundeura for ĂĽ ta en titt og spise resten av maten og nyte sola og utsikten.
En herlig dag og selskap.
Vi rusler tilbake til #Goksøyrcamping og har avtalt at jeg henter de litt senere for pizza og mere prat før de skal sige avgürde mot Dovrefjell.
Og tiden har bare løpt avsted denne dagen.
Margrethe og Ivar er et herlig par.Â
Ă
se og høre pĂĽ de â viser at de virkelig er glade i hverandre.
Og jeg blir glad pĂĽ deres vegne.
Vi har virkelig hatt en fin dag og har nok avtalt litt slik at treffes igjen MĂ vi bare đ
TUSEN TAKK FOR GODT LAG I DAG
OG
FOR AT DERE TOK TUREN FRA
TĂNSBERG OG LARVIK,Â
UT HIT I HAVGAPET
#bloggvenninner
#naturbilder #selfie #turglede #lørdag #sommervarme #høst #nürbloggvennermøtes #Runde #Goksøyrcamping #havgapet
Â
Det første møte
Det første møtes sødme,
det er som sang i skogen,
det er som sang pĂĽ vĂĽgen
i solens siste rødme, â
det er som horn i uren,
de tonende sekunder
hvori vi med naturen
forenes i et under.
Bjørnstjerne Bjørnson
âFiskerjentenâ
Digte og sange,
Gyldendal
Â
Â
Â
#bjørnstjernebjørnson #gyldendal #sødme #blogg #diktunderveis
Â
FREDAG
og det er en strĂĽlende dag.
Fjelltur mĂĽ det bli â og ta pĂĽ skoa og gĂĽ fra hjemmet og rett til fjells er supert đ
MULETUA OG BARMEN
Og her ser man tilbake til toppen #Muletua, hvor jeg peker đ
Vi har nĂĽdd #Barmen â og gĂĽr derfra over fjellet og ned mot skogen og hjem.
En fin fin tur i vür natur med det herlige turfølget
â #hundenLeia đ
#utpüturaldrisur #norskukeblad #fjelltur #shetlandsheepdog #sommerfølelse #høstfarger #hobbyfotografering #naturfoto #høstselfie
Â
Â
Nokon sa til meg,
eller rettare sagt, skreiv til meg
desse orda:
Â
Eg er sĂĽ glad for at du
har
âei hĂĽnd som kan halde ein pennâ,
og forme tankane dine
sĂĽ nakne og vonde.
Men samtidig skriveÂ
det vonde litt vekk frĂĽ deg.
Slik at du kan sjĂĽ pĂĽ det,
stirre det inn i âaugeneâ og seie NEI.
OgsĂĽ lyfte blikket og sjĂĽ over det,
bortanfor det, og sjü alt det vakre som smilar
til deg.
Â
Â
Det traff meg sĂĽ saligt.
For akkurat slik er det eg har det,
og det er akkurat slik eg gjer det.
Min terapi.
Â
(Dette var ord fra bloggeren âdedicatâ) til meg for en tid tilbake â som rørte meg.
Tusen takk!
Â
Mette Josteinsdatter Kvalsvik
mai 2018
Â
URKEEGGA
1021 MOH ved varden pĂĽ eggen.
Vi brukte totalt
6 timer
pĂĽ denne turen.
Med noen fĂĽ pauser.
I en turbeskrivelse stĂĽr det 3-4 timer og det hadde vi nok aldri klart.
Og vi gjekk faktisk i et godt tempo hele turen.
I dag misforstod vi fergerutene og det blei bomtur pü büde til Leknes og tilbake fra Leknes til SÌbø.
SĂĽ vi kjørte mot Hellesylt og Nordangsdalen forbi Ăye til Urke.
Greit nok det â og funker helt fint đ
Vi rotet ogsü med hvor vi skulle parkere, og kjørte faktisk i en halv time feil, gjennom en bom og pü rett og slett en traktorveg, bare for ü mütte snu og kjøre samme traktorveien tilbake og oppdage at skiltet vi lette etter stod litt gjemt ved den ene bommen.
SĂĽ er turen igang!!
Vi velger ĂĽ ta den tyngste og bratteste starten og ta det rolig mot slutten.
Vi vet at det blir tungt oppover â og er ved godt mot her i starten đ
Og til lenger opp i bjørkeskogen vi kommer og det blir mindre og mindre trÌr, üpner landskapet og utsikten seg.
Skodde som kommer og gĂĽr â spennende!
Man blir varm innvendig av alt det vakre <3
Tuppen i bildet er #SAKSA â som jeg og kusine Irene var pĂĽ tidligere i sommer đ
Spreke Tove!
Hurtigrutaligger sĂĽ fint â og en hurtigbĂĽt frakter folk mot Trandal â tror vi đ
Bygda ned til høyre her, er Leknes, der ferga gür til fra SÌbø.
Berre lekkert dette her.
Bratt oppover var det, men fantastisk nĂĽr man kommer ut av bjørkeskogen og stien ikke er sĂĽ gjørmete lenger đ
Der ligger første del av eggen vi skal over.
Men før det tar vi en pust i bakken og spiser litt mat.
SĂĽ er vi i farta igjen.
Og dette bildet tok Tove av megÂ
Det ble en del kleskifteâŚ.
Det var ca 16-18 grader pĂĽ hele turen, men om vi satte oss ned og skodda kom, ble det kaldt, sĂĽ da var det godt ĂĽ ha denne genseren som varmet â og t-sjorten fikk tørke seg i solen pĂĽ turen videre đ
Skodda er til og fra hele tiden.
Litt slik mystisk.
Mmmmmmmm stor og god #kreklebĂŚr
Wow for en stigning og for en flott egg ĂĽ gĂĽ pĂĽ!
Da er vi oppe pĂĽ 1021 meter over havet, ved varden der vi skriver oss i boka ved Urkeeggen.
Det var her jeg tenkte at hmmmmmmm ok da fĂĽr bare gĂĽ pĂĽâŚ.
Litt slik smalt berre â men det gjekk sĂĽ greit đ
SĂĽ er vi ferdig med eggen og er kommet til stedet der vi tar av ned fra fjellet.
Og foran oss troner
#SLOGEN
majestetisk.
Og der har JEG vĂŚrt, og tenker meg ikke dit med det første nei đ
Vi vandrer nedover i dalen.
For en vakker tur og vakkert landskap og DE høstfargene.
En tur ĂĽ anbefale â bĂĽde i skodde og strĂĽlende sol!
Godt lag gjør turen perfekt!
Takk for turen Tove đ
Â
Â
Â
#urkeegga #fjelltur #bergans #püturoveregg #skodde #sologblühimmel #utsikt #natur #hobbyfotograf #turglede #mestringsfølelse
Â
Â
Â
Â
FJELLET
Man rusler mot fjellet â selv om det ikke stiger sĂĽ høyt over havet.
Den vakre naturen â naturens gleder og turgleden ikke minst.
Mental helse i hvert skritt.
Tankene flyr mot alt og ingenting.
Verdensproblemer â de mindre problemer â bagateller og de store og største spørsmĂĽl funderes pĂĽ, i slike stunder.
Ikke alltid â men av og til.
Det er naturen som gjør noe med sinnet mitt.
Takknemligheten siger innover meg nür jeg gür her i det vakre.
Visnet gress â høstfarget gress â jord og stein â himmel og hav.
Alt forenet i ett.
Med lille meg og min hund midt opp i alt dette vakre.
Ja sĂĽnn filosoferes det langs stiene.
I dag konkluderte jeg enda en gang med
valg jeg tok som har gjort at jeg er der jeg er i dag.
Valg som kunne gjort alt annerledes, men som ikke ble tatt og livet ble som det ble.
Og jeg undrer meg stadig vekk pĂĽ om valget jeg en gang tok â har gjort at mine valg er og blir som de er i dag.
Hvem vet?
Men det er bare ĂĽ nyte tiden.
SĂĽ slo det meg igjen dette;
IKKE VISSTE JEG ATÂ
DAGENE SOM KOM OG GJEKK
VAR SELVE LIVET
Tenker du av og til pĂĽ det â at det er LIVET DITT som er her og nĂĽ?
Dagen i gĂĽr fĂĽr vi aldri tilbake â og dagen i dag erÂ
her og nĂĽ đ
Nyt dagen sier jeg bare â selv om det ikke er sĂĽ enkelt som det høres ut.
Livet er her og nĂĽ!
Â
Â
Â
Â
Â
#carpediem #liveterherognü #naturensglede #turglede #mentalhelse #trening #fjelltur #hundenLeia #turvenner #ikkevisstejegatdagenesomkomoggjekkvarselvelivet
AKTIV TRENING
I de orda tenker jeg det ligger mye mere enn en fjelltur.
For meg betyr aktiv trening alt som foregĂĽr ved et treningssenter og ellers jogging ute og inne, pluss styrketrening.
Mine fjellturer og andre turer er mere slik annen trening hehehehe
Mere avslappet og naturnytelse, men som ogsĂĽ gĂĽr pĂĽ styrke og utholdenhet og kondis.
Men man fĂĽr helt annen trening og resultater ved et treningssenter.
SĂĽ, jeg er tilbake pĂĽ Aktiv treningssenter.
Spinning!
Jeg har savnet det i 1,5 ĂĽr nĂĽ, og endelig turte jeg satse pĂĽ at ryggen holderâŚâŚâŚâŚ
Selv om det ikke er noen garanti for det.
Spinning er godt for hele kroppen.
SĂĽ, da fant jeg frem mine gamle spinningsko og selvfølgelig mĂĽtte jeg ha NYE spinningsko đ
Skoa til venstre er gamle og til høgre er NYE đ
Motivasjon i noe nytt da đ
Jepp â klar for avgang!
FĂrste time pĂĽ 1,5 ĂĽr og jeg kjenner jeg gru-gleder meg.
Men det gjekk superbra.
Første timen var i gĂĽr â og fikk ikke lagt ut dette pga jeg tok meg en ekstra nattevakt i natt đ
Men glad og fornøyd over en svett time med god spinning.
Det er dette jeg trenger.
Noen som forteller meg hva jeg skal gjøre â og jeg selv utfordrer meg â under timen â med motstand, utholdenhet og hurtighet.
HERLIG!
Â
Â
Â
Â
Â
#spinning #aktivtrening #motivasjon #treningsglede
Â
Â