På avstand e det meste fint… og kanskje det glitrar
Heilt til du får det på kloss hald
Då glitrar det kanskje ikkje like mykje…
Mette Josteinsdatter Kvalsvik
#tankerblirtilord #minedikt #detmeste #etdiktomdagen
På avstand e det meste fint… og kanskje det glitrar
Heilt til du får det på kloss hald
Då glitrar det kanskje ikkje like mykje…
Mette Josteinsdatter Kvalsvik
#tankerblirtilord #minedikt #detmeste #etdiktomdagen
Golleneset fyr 🌊
På tur I godt lag med kusine Irene 🚶♀️❄️
Plussgrader er helt ok 😊
Lenge siden jeg har vært her ute 😊
Litt is her og der, men veldig fint å gå
(og ingen sau som fulgte etter oss 😁)
Innom mamma/ tante Mariann til Irene 🥰
God morgen Norge!
Er man en belastning?
Mas?. når du ringer flere ganger i året, til legekontoret – for det ene eller det andre… Du får denne følelsen; er det hun/han igjen 😏
Har egentlig lyst å synke gjennom gulvet, men behovet er for stort, så står i det… Om det så er fornying av resepter, timer eller andre ting… Føler for å la være til det egentlig har gått litt for langt… Vil ikke være til bry…
Men det er jo jobben deres, ikke sant?! Om det ikke var for deg og meg så hadde ikke legekontoret eller andre helseinstanser fantes, nesten🙄
Av og til føler man bare på det, at man er i veien og bare er til mas
Og på apoteket; kommer hun/han igjen…. så sterke tabletter… hva feiler det?
Kjenner du det slik av og til?
Kanskje er det en følelse som kommer når man er litt nede for telling? Men man hører jo hva som blir sagt i telefonen, blikk og kommentarer, og tolker det deretter 🤔
Det er bare hos tannlegen det ikke er slike tanker involvert.
Tannlegeskrekken tar overhånd der, og man er der kanskje en eller to ganger i året alt etter som…. maser aldri om å komme inn – uten at det er krise med en tann eller noe…
sjelden vare…
Nei det er rart dette, hvordan noe kan få en til å føle seg veldig liten….
DAGENS BLOGGER
Plass nr. 36 = Lailasmat
Plass nr. 58 = Skrivegladbestemor
Plass nr. 86 = Elinweronikas
Det er i dag dagen før dagen igjen…
Det er lille nyttårsaften – 6. juledag – 0g 30.12.2022
Så rart!
Det er nesten slutt på dette året!
Og for meg har det vært et år med forandring – mange endringer og tilvenninger
Men et veldig fint år!
Her er tilbakeblikk på samme dato årene før:
30.12.2015 – Tilbakeblikk – dikt
30.12.2016 – På reis – minner fra Islandturen
Nest siste dagen i året – fredag og tur
30.12.2017 – Klask
Ettermiddagstur i bygda
30.12.2018 – Vil du vite
Runde fyr
30.12.2019 – Hva var poenget
Og det blåser på
Det strikkes
30.12.2020 – Dagen før dagen – brenne bål og slikt
Kommentar formet som et dikt – Dedicat
30.12.2021 – Utetid – raketter skulle vært forbudt
Feiltolka
Det har vært en flott vinter – det skal vi ha – men akkurat i skrivende stund, så regner det ute…
🪻 Stå deg vel 🪻
Det kostar så mykje,
og er verdt meir enn du anar
Men kampen på innsida er ikkje enkel må du tru
Den er slettes ikkje enkelt slik det ser ut frå yttersida
Eg trur ikkje du ville truffe på innsida – i allefall ikkje på ein litt elendig dag
Då trur eg du hadde vorte blåst av bana
Eg står stødigt – enn så lenge
Kanskje ein dag blir alt så mykje betre
Det er det å tenkje på
For om ikkje…
Tenk om
Stjernene fell – ei etter ei, du ser det mest på klare kveldar når himmelen er som mørkast
Dei skin som klarast og er så vakre
Vi fell ikkje enno
Mette Josteinsdatter Kvalsvik
#tankerblirtilord #minedikt #etdiktomdagen #vifellikkjeenno
5. Juledag
Ut på “holkeføret” 😁
Men det var mest “slush” og ikke is der vi gjekk 🚶♀️🐕
Kan du se is-figuren?
Og snømannen vi laga for et par dager siden, var nesten borte vekk. Litt pynt på den og en liten figur kommer frem sammen med hunden Leia 🐕❄️☃️
Is over elva… men det gjekk bra 😁
Jepsipepsi og litt filter-glede når man føler seg sliten… 😊
Utetid og trening er viktig ⭐️❤️⭐️
Klikk HER for trailer av Tante Pose
Klikk HER for trailer av Gledelig jul
Har du sett noen av disse`?
Det er lett underholdning i allefall
Og de finnes på NRKTV og TV2PLAY tror jeg det var….
Filmen Tante Pose har jeg vokst opp med
Midt i julestria melder den upopulære søsteren til sorenskriver Bals, Blanca, også kalt «Tante Pose», sin ankomst til Balsgården. Sorenskriveren frykter at besøket vil medføre betydelige komplikasjoner, og frykten viser seg å være berettiget. Fra første øyeblikk blir det etablert krigstilstand mellom Tante Pose og sorenskriverens svigerfar, barnas populære bestefar. Den gamle jomfruen gjør livet surt både for den ene og den andre i familien. Det blir mange forviklinger, og det løser seg ikke før julekvelden er omme
Gledelig jul bare dumpet vi borti her om kvelden
Annemor og Frank gleder seg over at barn og barnebarn skal feire jul hjemme på gården for første gang på ti år, men det går ikke helt etter planen
En god gammel en og en grei nyere en
Snurr film!
SNØGLEDE
Det måtte nytes før regnet kommer sigende – i går… ja for i morgentimenes skrivende stund sludder det..
Det blei ein tur – kortere enn planlagt, men uansett – godt for kropp og sjel å komme ut og gå, bevege seg, kjenne på vondtene, og ta inn vinter-været
Kaldt og fint bak ved Gamleeidet – og vi tar turen oppover veien
Tråkker oss gjennom skispor og andre spor…
Som i innlegg til Doc og Dask… Vinterens evige strid—-
sommerstier og vinterstier – hvor skal man sette foten… i skisporet eller?
Vi gjekk både i og utenfor skispor…
visste at i morgen (i dag) forsvinner snøen – så vi tråkka oss fremover!
Denne vakre og herlige turvennen min 🙂
Så er det inn i varmen!
Og av og til tråkker man seg ut av skorne akkurat slik de står her i bildet
Inn i varmen og koke seg en kopp tè og nyte den fra nyeste koppen i skapet – fått i julegave av min yngste sønn og svigerdatter 🙂 Herlig!
Strikke litt ja…
Og i julens hete der man blir “litt lei” mat… (tenk på det da – at vi er så heldige å kunne bli lei mat) og finner ut at semulegrynsgrøt er tingen
Jepsipepsi!
Kan man ha det bedre?
Dette var i går – i dag er det torsdag – 5. juledag…
Hva som skjer i dag – står ennå for tur…
Lag dagen så fin du bare kan
❄️❄️❄️
🎄⭐️🎄
😊
Dette å hanke seg inn
Stillheten er god en liten stund
Samle sammen tankene og bare synke inn i søvnen
Duppe av litt – senke skuldre og finne roen
Hanke inn ny energi
Så kan man stå opp med ny iver og nytt pågangsmot
Det er ikke alltid like enkelt – dette å gi slipp –
la det stå til og bare legge seg ned
Bittelitt – det er ikke mer som skal til av og til
Gi slipp på kontrollen og staheten
Men lenge leve staheten,
for det er den som holder hjula i gang
Mette Josteinsdatter Kvalsvik
31.10.2022
#stahet #minedikt #tankerblirtilord #etdiktomdagen
God morgen Norge!
Så skjedde det igjen…
I det jeg tenkte at det skal ikke skje… så skjedde det…
Jeg stakk meg på en spiss gaffel..
Prøvde unngå de spisse knivene og traff heller en gaffel
Og spesielt når man har kuttet seg på høyre tommel fra før, på en skarp kniv fra oppvaskmaskinen
Det jeg snakker om, er holderen med rent/urent bestikk, i oppvaskmaskinen
Når du legger i oppvaskmaskinen, legger/setter du da bestikket med skaftet opp eller ned?
I mitt hode er den eneste rette måten at skaftet skal være ned og spisedelen stå opp…
Og det er i slike anledninger at jeg kan ha en tendens til å stikke meg…
Når jeg skal ta ut av oppvaskmaskinen…
Som i dag… midt i såret på tommelen… det skal noe til å treffe så direkte – men det går det..
Au!
Og som vist i bildet, så er det ikke alle som deler MIN idè om hvordan bestikket skal stå…
Og det at gaffelen treffer midt i såret… det er en millions sjanse??… Men jeg overlever!
DAGENS BLOGGER
Plass nr. 36 = FRODITH
Plass nr. 58 = KARIENGESVIK
Plass nr. 86 = MANDAGSBLIKK
Regn og holkeføre har gått over til vintervakkert landskap igjen…
For et døgn i følge værmeldinger…
Så er det tilbake til holkeføret…
Jaja bare å nyte så lenge det varer!
Ny dag i dag – og nye muligheter!
Tilbakeblikk på denne dagen åra før
28.12.2015 – Utetid
28.12.2016 – Romjul
Blogawards Magisk
28.12.2017 – Tantejentetur i fjellet
28.12.2018 – ikke noe innlegg å dele
28.12.2019 – Tankespinn – vår kilde – vatnet
Den største gave
28.12.2020 – Julejuice
Der for jula
Så mangt
28.12.2021 – Kvelder
GOD ROMJUL FORTSATT
OG
STÅ DEG VEL
Øyeblikket
der og då
følelsen av slik enorm slitenheit
tomt
armane vil ikkje
føtene vil ikkje
kroppen svaiar
slitenheita tyter ut
Etsar seg inn over deg og tek over styringa
Du kjenner den så fysisk og psykisk,
som eit vakum som stengjer deg inne eller ute frå omverda
Så ristar du deg laus
Tek tak i deg sjølv
Lyftar armane
føtene
kroppen
og haude
Svaiar litt og kjenner at det slepper taket
Du tek grep endå ein gong
Tek ansvar og hentar deg inn
Dit du forsøker å være heile tida
Med haude over vatne og føtene så godt planta som det let seg gjere
Endå ein gong
Den evigheitsfulle kampen om tilstadeværelsen
Mette Josteinsdatter Kvalsvik
#tilstadeværelsen #minedikt #etdiktomdagen #tankerblirtilord